Opsætning af kantsten

En forårsdag blev vi ringet op af en svend. Han fortalte, at de var et sjak på tre mand, der skulle sætte 5 km. kantsten på en ny vej. Mester forventede, at de skulle sætte 144 meter om dagen for at tjene deres løn ind.

Vi blev enig om, at vi skulle kigge forbi, men vi kunne allerede i telefonen fortælle at de 155 kr. de fik i timen ikke stod mål med opgaven – men at timelønnen burde ligge på minimum 255,63 kr. pr. time.

Efter et par dage kom vi forbi arbejdspladsen, hvor mester var lidt utilfreds – nok mest fordi svendene nu fik de 100 kr. mere i time, som han plejede at putte i lommen. Men han kunne dog se, at det gik hurtigere nu, da de selv planlagde deres arbejde – så han fik nok de penge hjem igen, mente han. Han var glad for at han nu kendte prisen, for at sætte kantsten – næste gang han gav et tilbud, vil det være udgangspunktet.

"Vi har nu på flere projekter i samme firma tjent over 250 kr. i timen. I starten ville firmaet ikke være med, på grund af myten om at akkordarbejde giver sjusk. Men da opmåleren fortalte, at sjakket betaler timer i akkorden og firmaet kun betaler materialerne var de klar. I dag er planlægningen også bedre, da firmaet ved de skal betale for evt. ventetid.

Thomas"