Hviderusland: Faglig leder løsladt

Efter to måneder i fængsel og internationalt pres er fagforeningslederen Igor Komlik løsladt. Anklagen består dog.

Igor Komlik umiddelbart efter sin løsladelse.

Efter mere end to måneder i fængsel i Minsk er den hviderussiske fagforeningsleder og kasserer Igor Komlik fra fagforbundet REP blevet løsladt mod kaution 2. oktober.

Han er dog stadigvæk sigtet for skatteunddragelse. Han er desuden blevet pålagt udrejseforbud og må således ikke forlade landet. Det samme gælder REP’s formand, Gennady Fedynich. De risikerer begge op til syv års fængsel.

- De har truet mig og sagt, at jeg er nødt til at tilstå, men det har jeg nægtet. Jeg forstod straks, at sagen ikke handlede om mig, men om fagforeningen, som myndighederne ønsker lukket. Det var en politisk sag, siger Igor Komlik.

Han er allerede nu blevet indkaldt til opfølgende forhør hos den politimyndighed, der efterforsker sagen.

International kritik

REP arbejder for, at anklagerne mod Igor Komlik og Gennady Fedynich bliver droppet. Forbundet får støtte fra det internationale industriforbund IndustriALL.

- Vi byder løsladelsen i Hviderusland velkommen, men vores oprindelige krav er de samme: Vi ønsker de falske anklager, der søger at underminere vores medlemsorganisation, droppet. Vi tolererer ikke, at faglige ledere behandles som kriminelle i Hviderusland. Det er ikke i overensstemmelse med forfatningen eller landets internationale forpligtelser, siger Kemal Ozkan, assisterende generalsekretær i IndustriALL.

Man kan støtte kampagnen for de anklagede fagforeningsfolk her.