Libanon  Folk rykker sammen efter katastrofen

Fagbevægelsen gør en forskel i en desperat situation. Man støtter hinanden, uanset om man er muslim, jøde eller kristen, fortæller Wassim Rifi fra det internationale bygningsarbejderforbund.

Foto: Søren Zeuth)
Flygtninge fra Syrien reparerer huse i Libanon. Billedet er dog fra Jordan, hvor flygtningene også arbejder i byggeriet. ( Foto: Søren Zeuth)

Situationen i Libanon gik fra skidt til frygtelig, da et lager på havnen i Beirut eksploderede i begyndelsen ag august. Et ukendt antal mennesker døde og 300.000 blev hjemløse.

Eksplosionen blev udløst af omkring 2.750 tons ammoniumnitrat fra et forladt skib. Det blev opbevaret på havnen uden særlige sikkerhedsforanstaltninger i de seneste seks år

Det forværrede en i forvejen uholdbar situation: Arbejdsløsheden er de seneste måneder steget til over 50%, og inflationen er på omkring de 80%. Det har fået kriminaliteten til at vokse.

- Folk er desperate. De mangler bolig, og de mangler basale madvarer – såsom brød og mælk til deres børn, fortæller Wassim Rifi, der bor i Libanon og arbejder for det internationale bygningsarbejderforbund, BWI.

Vinduerne i hans lejlighed blev smadret, selv om han boede 16 kilometer væk fra lageret. Wassim Rifi måtte selv opereres i begge øjne som følge af den enorme eksplosion.

Flygtninge reparerer huse

3F samarbejder med BWI om at sikre flygtninges og migranters rettigheder på arbejdsmarkedet i Libanon og Jordan. Efter katastrofen er 90 % af dem nu på gaden.

BWI har uddelt madrationer til 2.000 migranter og flygtninge. Desuden er 100 flygtninge sat i arbejde med at reparere ødelagte huse og har fået udleveret byggematerialer.Indsatsen fortsætter med støtte fra 3F og DANIDA.

Den positive side af katastrofen er, at mange libanesere rykker sammen for at skabe forandring i det fattige land. Store demonstrationer har præget landet siden sidste efterår, og de har fået ekstra næring siden eksplosionen.

- Man støtter hinanden, uanset om man er muslim, jøde eller kristen. De fleste er vrede på regeringen, rasende over korruptionen og over, at eksplosionen kunne ske. Også fagbevægelsen samarbejder mere, bl.a. som følge af 3F’s indsats, fortæller Wassim Rifi.

Fagforeninger samarbejder mere end før

To fagforeninger indenfor byggeriet, der tidligere har nægtet at samarbejde, har nu fundet sammen i indsatsen for bedre vilkår på arbejdspladserne og i de store protester mod korruption og fattigdom i landet. Det handler om fagforeningerne Senasol og TSTU, forklarer Wassim Rifi.

I skyggen af Covid-19 og eksplosionen i Beirut fortsætter opbygningen af det faglige arbejde og uddannelse af flygtninge med støtte fra 3F og international fagbevægelse. Samtidig er elektrikere blevet uddannet i, hvordan de beskytter sig mod den frygtede virus, der lige nu rammer Libanon med forstærket kraft.