Guatemala  Store protester mod korrupt regering

Politikere og politi er afsløret i omfattende skandaler. Mordere er er gået fri, og private firmaer har bestukket sig til stor ordrer.

Guatemalas politiske elite er rystet af en omfattende korruptionsskandale.

En perlerække af afsløringer har kostet en flere ministre og embedsmænd jobbet og fået tusinder på gaden i protest mod magtmisbrug.

En serie af demonstrationer med op til 60.000 mennesker har rystet den politiske top i det uroplagede land.

- Protesterne er historiske. Der er ikke en tradition for store folkelige markering i Guatemala, hvor befolkningen tværtimod har været præget af apati over for det politiske system. Men nu er der gået hul på utilfredsheden. Det er meget positivt, at folk tager aktivt del i den politiske debat på den måde, siger Bjarne Harder Larsen, leder af 3F's solidaritetsarbejde.

Det er den internationale kommission mod straffrihed, CICIG, der står bag afsløringerne. De har skabt store folkelige protester mod regeringen med krav om præsident Otto Perez Molinas afgang.

Korruption betyder vold

Kommissionen har blandt andet optrævlet et netværk, der har opereret i fængslerne og været involveret  i straffrihed til forbrydere og mordere. Et gennemråddent politisk miljø har været med til at gøre livet farligt for fagligt og politisk aktive, mener Sharan Burrow, generalsekretær i den globale faglige landsorganisation, ITUC:

- De høje voldsrater i Guatemala - især mod fagforeningsfolk, sociale aktivister og menneskeretsforkæmpere - er resultatet af et klima af straffrihed. CICIG's indsats er essentiel for at etablere et mere retfærdigt system i Guatemala, siger Sharan Burrow.

Der blev myrdet mindst 68 fagligt aktive arbejdere i Guatemala i træk fra 2007 til 2014, før den første anholdelse fandt sted. Det skete i sagen om den myrdede sundhedsarbejder Carlos Hérnandez.

Ministre fyret efter afsløringer

Op til afsløringerne om bestikkelse ønskede præsident Molina at nedlægge CICIG's mandat, der udløber i september.  Det skabte protester fra blandt andre ITUC. I lyset af den nuværende krise, har Molina dog valgt at forlænge kommissionens mandat.

Rækken af skandaler er omfattende:

Midt i april afslørede CICIG et andet kriminelt netværk, der stod for massiv toldsvindel, anført af Juan Carlos Monzon, sekretær for vicepræsident Roxana Baldetti. Hun har måtte trække sig som følge af skandalen, ligesom præsident Otto Perez Molina har fyret indenrigs-, energi- og miljøministrene samt landets efteretningschef for deres forbindelser til de hemmelige netværk.

Den 20. maj afslørede CICIG korruption i million-størrelsen inden for landets sundhedsvæsen. Et firma havde bestukket sig til kontrakter for dialyse-behandling -  med 13 dødsfald blandt patienterne til følge. 17 blev anholdt, blandt andet arbejdsgiverforeningens og fagbevægelsens repræsentanter i i den offentlige sygesikrings ledelse, nationalbankens direktør og præsident Molinas tidligere privatsekretær.

Folket går på gaden

- De mange skandaler førte til store demonstrationer og spontante protester, først i Guatemala City og siden over hele landet i løbet af maj. Tusinder af borgere kræver de ansvarlige dømt og mere åbenhed om private firmaers kontrakter i staten. Folk har fået nok, fortæller Luis Fuentes, der arbejder som konsulent for 3F i Guatemala.

Demonstrationerne har haft konsekvenser.

- Det var det folkelige pres, der fik vicepræsident Baldetti til at trække sig, og nu er kravet fra mange sider, at præsident Molina træder tilbage. Håbet er, at det kommende valg bliver udskudt, og at der sættes gang i en debat om en ny grundlov, der sikrer de demokratiske institutioner, siger Luis Fuentes.