Kort nyt: Sejr på bananplantagen

Bananarbejdere beskytter jobs i Guatemala, mens uafhængige fagforeningsfolk fyres i Hviderusland. Imens går det for langsomt med Verdensmål nr. 8 i Europa. Det handler bl.a. om anstændige jobs.
	Foto: Søren Zeuth)
( Foto: Søren Zeuth)

Fagforening sikrer jobs i Guatemalas banansektor

Det er lykkedes bananarbejderne at undgå fyringer i området omkring Izabal i Guatemala trods ødelæggende orkaner i november sidste år. Det oplyser fagforbundet SITRABI.

Selskabet Bandegua, der er en del af Del Monte-koncernen fyrede i første omgang 400 arbejdere og lukkede flere plantager på grund af orkanerne ETA og IOTA og de store oversvømmelser.

Efter flere måneders forhandlinger er der nu opnået enighed om at forlænge den nuværende overenskomst i to år og undgå fyringer. Der vil dog ikke blive ansat nye, når ansatte stopper, så der forventes en nedgang i arbejdsstyrken på 100 beskæftigede.

Fagforeningen fik held med sin forhandlingsstrategi, fordi den bevarede roen og hele tiden holdt sig i tæt kommunikation med medlemmerne, vurderer organisationssekretær Selfa Sandoval.

3F samlede blandt andre ind til SITRABI på kongressen i 2016.

Nyt mord på en faglig leder i Colombia

Den lokale formand for sukkerarbejdernes fagforening, Carlos Alberto Vidal, blev brutalt myrdet den 29. marts foran sit hjem i Cauca-dalen i Colombia. Han var formand for fagforeningen Sitracoss, som organiserer arbejderne i firmaet Cosecha Castilla, der har hovedsæde i Cali og servicerer sukkerindustrien og andre dele af landbruget.

Carlos var også medlem af lokalrådet i det område, hvor han boede og har kæmpet for at forbedre høstarbejdernes arbejdsforhold. Et utroligt farligt arbejde - ikke mindst i Cauca-dalen, der for tiden er Colombias mest voldsplagede.

Carlos Alberto Vidal blev drabsoffer nummer 38 blandt rettighedsforkæmperne i Colombia, alene i 2021, ifølge Instituttet for udviklings- og fredsstudier.

Verdensmål: Det går for langsomt i Europa

EU-landene bevæger sig med sneglefart, når det handler om Verdensmål nr. 8: Bæredygtig økonomisk vækst og anstændigt arbejde. Det konkluderer den europæiske faglige sammenslutning, ETUC i en analyse.

Det er den europæiske fagbevægelses vurdering, at EU skal skabe en ekspansiv økonomisk politik, der er mere inkluderende og satser på retfærdig grøn vækst som led i genopretningen efter Corona-krisen.

FN vedtog i 2015, at de 17 verdensmål skulle nås i 2030. ETUC har analyseret udviklingen siden 2010. Med det nuværende tempo kan EU-landene ikke nå målet, selvom de i international sammenligning regnes som frontløberne. Det er blandt andet gået tilbage, når man måler den økonomiske velstand.

Her er præsentationen af undersøgelsen fra ETUC.

Uafhængige fagforeningsfolk fordrives fra Hviderusland

Lukasjenko-regimet forfølger uafhængige fagforeninger i Hviderusland for at lukke munden på arbejderne.

På fabrikken Belarusian Metallurgical i Zhlobin tog Vadzim Laptsik sidste år initiativ til at stifte en uafhængig fagforening. Årsagen var, at den officielle fagforening pludselig trak sin støtte til en strejke for Lukasjenkos afgang den 17. august.
Vadzim fortæller til Amnesty International hvordan den officielle fagforening svigtede arbejderne.
- De håbede også på forandring, men så ankom folkene med stjerner på skuldrene - Indenrigsministeriet og efterretningstjenesten KGB - og forklarede hvordan de skulle opføre sig. Hvordan de kunne redde deres skind, siger Vadzim Laptsik til Amnesty International.

Den fagforening, Vadzim Laptsik var formand for, blev knust da myndighederne arresterede fire af de 11 bestyrelsesmedlemmerne og sigtede dem for kriminelle handlinger.  Den 21. januar blev Vadzim Laptsik fyret, og under trusler om kriminelle sigtelser følte han sig tvunget til at forlade landet.

3F samarbejder med to søsterorganisationer i Hviderusland, som forfølges af Lukasjenko-regimet.