Sydafrika: Parter får støtte til grøn omstilling

Fagforeninger og arbejdsgivere skal sikre en retfærdig forandring af økonomien, der gør en forskel for klimaet. Det er der hårdt brug for, lyder det fra 3F.

3F og Dansk Industri kan nu styrke indsatsen for en socialt retfærdig grøn omstilling i Sydafrika.

Parterne har fået en ekstra bevilling på næsten otte millioner til arbejdet.

Ved en ceremoni den 20. juni annoncerede statsminister Mette Frederiksen sammen med Sydafrikas præsident Cyril Rampahosa den nye støtte fra DANIDA.

Tina Christensen, næstformand i 3F, er meget glad for statsministerens udmelding:

- Med Danida-støtten kan vi forstærke samarbejdet med vores sydafrikanske fagforeningspartnere om at understøtte en mere fair og socialt retfærdig og afbalanceret grøn omstilling i den regionale stormagt, siger Tina Christensen.

Hun mener, det er nærmest altafgørende set i lyset af de store sociale udfordringer i Sydafrika.

- Næsten to ud af tre unge er uden job og den sociale ulighed er enorm. Samtidig er 85 procent af Sydafrikas energiproduktion baseret på kul, og sektoren er i dyb krise, siger Tina Christensen.

Danmark kan gøre meget

- Trods Danmarks relativt beskedne størrelse kan vi bidrage med både viden, produkter og brugbare erfaringer fra samarbejdet på arbejdsmarkedet, siger Tina Christensen.

DI's chef for Global Udvikling og Bæredygtighed. Marie Gad glæder sig også over bevillingen:

- Det har været en fornøjelse at være med i erhvervsprogrammet under statsministerens besøg i Sydafrika. Det er fantastisk, at vi nu får mulighed for at udvide vores arbejde i Sydafrika, og vi glæder os til at bringe danske løsninger og danske virksomheder i spil overfor lokale aktører, siger Marie Gad, chef for Global Udvikling og Bæredygtighed i DI.

Danske Ambassade i Pretoria åbnede samtidig en udstilling om civilsamfundets støtte til kampen mod det tidligere Apartheid-regime i Sydafrika. I udstillingen indgik Sømændenes Forbunds afsløringer af danske rederiers ulovlige våbentransporter til det racistiske styre.

3F's samarbejdspartnere er Sydafrika fagforening for mine-, energi-, og bygningsarbejdere, NUM og fagforeningen for metalindustriarbejdere, NUMSA.

Læs Tina Christensens debatindlæg om indsatsen i Sydafrika her.