Kort Nyt: Landarbejdere angrebet i Colombia

Fagligt aktive udsat for overgreb i Colombia og Swaziland. I Sri Lanka kræver privat ansatte mere i løn.
Colombianske landarbejdere og deres ledere udsættes jævnligt for voldelige overgreb.

Sri Lanka: Privatansatte vil have mere

Sri Lankas nye regering kom til magten på et løfte om at hæve de offentligt ansattes løn. Nu kræver landets fagforeninger samlet, at også lønnen i den private sektor hæves - med 268 kr. om måneden.

Mindstelønnen for de privat ansatte er med 1120 kr. under halvdelen af den offentlige sektors.

Regeringen har gennem finansloven vedtaget at hæve lønnen i det private med beløb, der svarer til halvdelen af fagforeningens krav. Men det er indtil videre kun sket ved henstillinger til de private arbejdsgivere.

Fagbevægelsen ønsker derimod, at lønforhøjelsen indføres ved lov.  Det er budskabet i en sms-kampagne rettet mod landets regering, som en række forbund startede den 5. marts.

- De over 6 millioner privat ansatte bør have 5.000 rupees (268 kr.) mere i løn uden, at man kobler det til produktivitet, som tidligere krævet af Parlamentet. Ikke fordi de er vælgere i et kommende valg, men fordi de også har ret til et værdigt liv, siger Anton Marcus, generalsekretær i industriforbundet FTZ&GSEU.

Arbejdere i eksport-zoner har løbende demonstreret for at støtte kravet siden den 20. februar, og den 12. marts løber en national demonstration af stablen.

Landarbejdere angrebet i Colombia

Den 24. februar oplevede Colombias fagbevægelse igen et attentat mod faglige ledere.

Angrebet var rettet mod Guillermo Rivera og Medardo Cuesta, formand og kasserer i forbundet Sintrainagro, som organiserer banan- sukker- og palmeoliearbejdere. Rivera er desuden bestyrelsesmedlem i landets største LO, CUT.

De to ledere blev overfaldet i regionen Florida, da de forlod et fagforeningsmøde. Deres pansrede bil blev standset og beskudt af to personer på motorcykel, men alle slap uskadte.

Regeringens har et beskyttelsesprogram for fagforeningsfolk, men det er langt fra godt nok, siger Guillermo Rivera.

- Jeg har ikke nogen sikkerhed, når jeg bevæger mig uden for Urabá provinsen. Jeg var derfor nødt til at tage af sted uden min sikkerhedsvagt, der ikke har bemyndigelse til at rejse med, siger han.

Sintrainagro vil nu kræve, at regeringen sikrer, at sikkerhedsvagter følger med faglige ledere på rejser til forbundets afdelinger rundt om i landet. Sintrainagro har ifølge egne tal mistet 1.300 medlemmer på grund af voldelige angreb gennem de seneste årtier.

Ugen forinden blev to andre tillidsfolk angrebet i byen Cali, heldigvis også uden tab af menneskeliv.

Swaziland: Politi stopper møde om demokrati

Politiet i Swaziland forhindrede den 28. februar fagligt aktive i at diskutere kravet om et flerparti-system i kongedømmet, oplyser avisen Observer Sunday.

Bevæbnet politi stormede et møde med tillidsfolk og aktive fra landsorganisationen TUCOSWA i byen Manzini. Politi blokerede samtidig veje ind til byen for at forhindre støtter i at deltage.

Landets enevældige Kong Mswati III har forbudt en række partier og fagforeninger, der kæmper for demokrati i det fattige land, og den kongeligt udvalgte regering har givet flere organisationer stemplet terrorister.

I stedet vil TUCOSWA nu afholde et møde i den sydafrikanske grænseby Ngwenya den 14. marts.

- Det er tydeligt, at vi har brug for et demokrati med flere partier, nu hvor politiet bruger deres magt imod os. Derfor vil vi i stedet holde vores møde i Sydafrika, hvor demokrati er tilladt, siger Vincent Ncongwane, faglig sekretær i organisationen.

Det sydafrikanske LO, COSATU, fordømmer angrebene i Swaziland og opfordrer den internationale fagbevægelse til at øge presset på landet.