ILO: Der skal styr på den globale handels fødekæder
FN-organet ILO diskuterede, om multinationale selskaber skal have et ansvar for forhold hos underleverandører. Frivillige tiltag gør det ikke, mener international fagbevægelse.
Hvordan er forholdene for de millioner af arbejdere, der er ansat hos underleverandører til multinationale selskaber? Her er det kinesiske kvinder, der producerer varer for Disney. (Foto: Søren Zeuth)
Den globale økonomi har længe været under forandring. Men spillereglerne er ikke fulgt med.
Det mener Flemming Overgaard, forhandlingssekretær i 3F's transportgruppe. Han deltog i juni i FN-organisationen ILO's konference i Geneve.
Et af de de emner, som regeringer, arbejdsgivere og fagbevægelse diskuterede ivrigt, var spørgsmålet om nye standarder for leverandørkæder. Mange varer produceres for multinationale selskaber i udviklingslande, ofte uden rettigheder for arbejderne, men hvad er løsningen?
- Der er nødt til at være standarder, der afspejler den nuværende globale økonomi. Det går ikke, at arbejdere i ulandene risikerer at blive alvorligt syge af deres arbejde eller bliver frataget basale rettigheder, siger Flemming Overgaard.
Undersøgelser viser, at mere end en femtedel af verdens arbejdsstyrke er ansat i en global leverandørkæde.
Virksomheder skal tage ansvar
Katastrofen i fabriksbygningen Rana Plaza i Bangladesh, hvor over 1100 mennesker mistede livet i 2013, blev på ILO-konferencen nævnt som eksempel på, hvorfor de globale leverandørkæder skal reguleres. Arbejderne syede tøj til en række vestlige modefirmaer.
- Hvis virksomheder øverst i leverandørkæden ikke skal tage ansvar for, hvad der sker længere nede i forsyningskæden, vil det aldrig blive muligt at sikre et forsvarligt globalt arbejdsmarked, siger forhandlingssekretæren.
Frivillige indsatser og CSR er ikke nok til at rette op på forholdene, mener Jyrki Raina, generalsekretær i det globale forbund, IndustriALL.
- Det har ikke været i stand til at forbedre lønnen, forkorte arbejdstiden eller sikre respekt for arbejdernes ret til at organisere sig. Der skal bindende regler til at stoppe det globale ræs mod bunden, siger Jyrki Raina, generalsekretær i IndustriALL.
DI imod konvention
- På konferencen var der generelt enighed mellem fagbevægelsen og de fleste regeringer om, at der er brug for en ny konvention på området. Men arbejdsgiverne var ikke enige, siger Flemming Overgaard.
ILO besluttede at nedsætte en ekspertkommission, der skal se nærmere på spørgsmålet. Fagbevægelsen håber, at det i løbet af et par år vil udmønte sig i en ny konvention.
- Andre mente, at transportsektoren ikke hørte til under denne debat, men sammen med det international transportforbund, ITF, var vi med til at sikre, at transportarbejderes forhold også er en naturlig og vigtig del af diskussionen, siger Flemming Overgaard.
Danske DI var blandt de organisationer, der modsatte sig ønsket om en ILO-konvention om leverandørkæder.
Læs DI's debat-indlæg på CSR.dk og 3F's svar.