Ansatte på havnen i Argentinas hovedstad Buenos Aires anklager A.P. Møller-Mærk for at misbruge sin stærke position på bekostning af havnearbejdernes jobs. Derfor har arbejderne de seneste uger rettet protester mod den danske rederigiant
Havnearbejderne er gået på gaden i demonstrationer ved Arbejdsministeriet og foran Mærsk-selskabet APM Terminals. De frygter, at Mærsk reelt opnår et monopol, der kan hundredvis af arbejdspladser.
- APM Terminals går efter en ny koncession i havnen, så selskabet opnår monopol, hvilket bringer 800 jobs i farezonen, siger Edgar Diaz, leder af det internationale transportarbejdeforbund, ITF, i Sydamerika.
Den nuværende koncession slutter den 15. maj i år.
Forværres af corona-krise
Mærsk-selskabet APM terminals driver lige nu en af havnens terminaler og forventes at byde ind på endnu en i løbet af foråret. I begyndelsen af marts valgte rederiet Maersk Line at trække sig fra den konkurrerende terminal TRP i havnen og i stedet overflytte ruterne til Mærsks egen terminal. Det affødte vrede i havnearbejdernes fagforbund.
- Som havneoperatør og gennem sine partnere MSC and HAMBURG SUD kontrollerer Maersk 75 % af containertransporten i Buenos Aires, uddyber Edgar Diaz.
- Beslutningen om at koncentrere Mærsk-skibe hos APM Terminals udgør en stor fare for bæredygtighed og jobs sammen med det kroniske fald i udlandshandlen på grund af covid-19, siger Roberto Coria, formand for kranførernes fagforening.
Kæmper for jobs og fri konkurrence
- Vi er nødt til at kæmpe for fri konkurrence, arbejdspladser og social dialog. Og her er strejkevåbnet vores bedste mulighed lige nu, vurderer fagforeningsformanden.
Forbundet Feminpra har varslet en 48 timers strejke i havnen i protest mod A.P. Møller-Mærsk. Den er dog blevet af myndighederne, der har pålagt parterne at gå i dialog.
- Mærsk kan bekræfte, at kontrakten med TRP udløber og ikke vil blive fornyet. Denne beslutning svarer til forandringer i markedsforholdene, lyder kommentaren fra A.P. Møller-Mærsk i Sydamerika.
Vil ikke acceptere flere fyringer
I 2018 mistede 160 havnearbejdere jobbet i APM terminals i Buenos Aires.
- Vi vil ikke tillade en eneste fyring, ligesom vi heller ikke vil tillade den monopoladfærd, som Mærsk har udøvet ved at forsøge at kontrollere udlandshandel og hindre national produktivitet og udvikling, lyder det fra forbunds-talsmand Luis Rebollo.
Under dialogen med fagbevægelsen har myndighederne i første omgang forsikret gennem argentinske medier, at der ikke vil ske fyringer og senest udsat licitationen af en ny havneterminal.
A. P. Møller-Mærsk ønsker ikke at kommentere på anklagerne om planlagte massefyringer eller selskabets bud på en ny koncession i Buenos Aires.
Havnen i Buenos Aires står for 60 % af landets containertrafik.
A.P. Møller-Mærsk er tidligere blevet beskyldt for misbrug af monopol-status i Costa Rica.