3F og Dansk Industri vil styrke social dialog på Balkan

Der er store problemer i industrien i Makedonien, Serbien og Bulgarien. Derfor vil arbejdsmarkedets parter i Danmark lære fra sig på Balkan.
3F har samarbejdet med fagforbund i Østeuropa i årtier. Nu er et nyt projekt på trapperne.

3F International og Dansk Industri vil støtte fagforbund og arbejdsgivere i Makedonien, Serbien og Bulgarien i at blive bedre til social dialog.

Derfor har de sendt en ansøgning om støtte til et nyt samarbejde til EU.

- Der er hårdt brug for social dialog i de tre lande. Der er mangel på tekniske faglige uddannelser i industrien, og ungdomsarbejdsløsheden er alarmerende høj, hvilket gør det svært for de unge at imødekomme kravene fra arbejdsmarkedet, siger Jonas Devantier, international rådgiver i 3F og ansvarlig for forbundets samarbejde med fagbevægelsen i Øst- og Centraleuropa.

Makedonien og Serbien er kandidater til EU-medlemskab, og unionen stiller krav om øget social dialog på arbejdspladserne. Derfor er der behov for at etablere europæiske samarbejdsudvalg i større virksomheder.

Brug for plan for flygtninge

- Parterne på arbejdsmarkedet i de tre lande har samtidig brug for at finde en fælles holdning til de udfordringer der opstår, når mange flygtninge søger mod EU gennem de tre lande, forklarer Jonas Devantier.

3F vil sammen med Dansk Industri yde rådgivning til arbejdsmarkedets parter i de tre lande.

Ansøgningen har også fået støtte fra IndustriALL og virksomhedernes største lobbyorganisation i Europa, BusinessEurope, som begge vil bidrage med ekspertise i samarbejdet.

Målsætningen er, at parterne skal blive bedre til at samarbejde og udarbejde fælles anbefalinger til regeringerne i de tre lande.  For at udveksle erfaringer mellem landene vil der blive afholdt internationale konferencer på Balkan, og et fælles besøg til Danmark er planlagt i begyndelsen af 2017. 3F vil inddrage sine solidaritetsgrupper for Makedonien og Serbien i rådgivningsarbejdet.

EU-kommissionen beslutter i oktober i år, om projektet får støtte.