Kom til konference om fremtidens arbejdsmarked

Bliver vi arbejdende fattige eller får vi anstændige jobs fremover? Kom til international solidaritetskonference, og vær med til diskutere kampen om fremtidens arbejde.

3F indbyder alle interesserede tillidsvalgte og medlemmer – nye såvel som gamle – til konference.

Med temaet “kampen om fremtidens arbejdsmarked,” sætter vi fokus på, at alt for mange hænger fast i fattigdom, selv om de arbejder på fuld tid. Samtidig har FN vedtaget et mål om anstændigt arbejde til alle i år 2030. Hvordan kan det nåes?

Konferencen finder sted den 25.-26. november på kursuscentret Langsøhus i Silkeborg.

Flere arbejdende fattige

En international kamp om fremtidens arbejdsmarked er i fuld gang. Jobs uden rettigheder og uden en løn, man kan leve af, har bevæget sig fra de fattigste lande til Europa og USA.

Flere og flere arbejder i jobs uden sikkerhed for løn eller timer, og mange har ingen pensionsopsparing eller socialsikring. 0-timers-kontrakter, vikarjobs og arme-ben-firmaer erstatter de fastansatte. Flygtninge og migranter misbruges til social dumping.

Arbejdsmarkeder i forskellige dele af verden påvirker hinanden, og en “nedsmeltning” af gode arbejdsforhold truer. Men heldigvis er det ikke kun løntrykkeri og fagforeningsbekæmpelse, der flytter sig over landegrænser. Det gør solidaritet og gode faglige strategier også. Strategier for ligestilling på arbejdspladsen, i fagforeningen og i samfundet. Strategier for brancheoverenskomster og for at lære at organisere.

Mød fagligt aktive fra andre lande

Derfor mødes 3F’s aktive til international solidaritetskonference igen i 2017.

Vi vil diskutere erfaringer fra solidaritetsarbejdet og fra fagforeningernes arbejde forskellige steder i verden. Og hvad fagbevægelsen kan stille op mod international social dumping. Vi glæder os til at se Jer!

Konferencen byder bl.a. på:

• Spændende roadshow – ’De Arbejdende Fattige’
  • Møde med aktive fagforeningsfolk fra tøjindustrien i Asien og Mellemamerika
  • Erfaringer med køn og ligestilling fra fattige tekstilarbejdere i Honduras
  • Ægte fagforeningskaffe - om det nye fagforenings samarbejde som del af 3F’s egen indkøbspolitik
  • Diskussion om CSR, investeringer og udvikling – med cases fra Carlsberg, Bestseller, Mærsk, Scandinavian Tobacco samt pensionsselskaber
  • Møde med 3F’s udstationerede repræsentanter, solidaritetsgrupper og unge 3F’ere der har besøgt et af 3Fs regionale programmer ude i verden.