Netværk  Arabiske Mærsk-arbejdere sætter samlet kurs

Fagforeninger fra fem Mærsk-terminaler i Mellemøsten og det nordlige Afrika har indledt et samarbejde for at forbedre forholdene i havnene.
Samarbejde på tværs af landegrænser skal forbedre forholdene for arbejdere i Mærsks havneterminaler i den arabiske verden. Her er det havnearbejdere fra APM Terminals i Jordan.

Havnearbejdere fra A.P. Møller-Mærsks terminaler i Mellemøsten og Nordafrika har lagt en samlet plan for at opnå bedre arbejds- og sikkerhedsforhold.

Den 7. og 8. september mødtes 20 tillidsfolk fra APM Terminals i Aqaba i Jordan. De repræsenterede fagforeninger i Mærsk-terminaler i Bahrain, Egypten, Jordan Marokko og Oman,

Sammen blev de enige om en fælles strategi, der skal sikre minimums-standarder for ansatte i de fem havne.

- Vi ønsker værdigt arbejde, hvor de ansatte kan opbygge et positivt forhold til ledelsen på deres arbejdspladser. De fagforeninger, der repræsenterer APMT-arbejdere i regionen er et strålende eksempel på, hvordan man kan arbejde sammen i solidaritetet, siger Bilal Malkawi, koordinator for det internationale transportarbejderforund, ITF i den arabiske verden.

Han glæder sig over, at de ansatte i APM Terminals i området alle er dækket af overenskomster og har rimeligt gode relationer til ledelsen af havnene. Yeppi Yanson, chef for Mærsks terminal i Aqaba gæstede mødet i Jordan.

Strejkende blev fyret

Der har har tidligere været en række konflikter i Mærsks havne i Mellemøsten og Nordafrika. I oktober sidste år blev 150 havnearbejdere arresteret under en strejke på terminalen i Aqaba i Jordan. Under den folkelige opstand i Bahrain i 2011 fyrede APM Terminals over 100 arbejdere, der havde deltaget i generalstrejken. Heraf blev hovedparten ansat igen efter internationalt pres.

ITF dannede i 2006 et globalt netværk af fagforeninger, der organiserer arbejdere i A.P. Møller-Mærsk. Henrik Berlau, forhandlingssekretær i 3F, sidder i netværkets styregruppe.

- Vi har store ambitioner om at forbedre forholdene for dem, der arbejder inden for alle grene af Mærsk, og netværket har de seneste år gjort en del for at få selskabets opmærksomhed, siger Henrik Berlau.

Han oplyser, at ITF i 2016 afholder en konference i København for fagforeninger med relationer til A.P. Møller-Mærsk.