Unge 3F’ere gør en forskel for landarbejdere

Lagerarbejderen Louise Have tog overgreb på plantage-arbejdere op med sin arbejdsgiver, Netto, efter et besøg i Mellemamerika med projektet Unge for en Solidarisk Verden.

Man skal ikke bare observere verden – man skal forandre den.

Det virker til at være devisen for en gruppe unge 3F’ere, der besøgte Mellemamerika som led i projektet Unge for en Solidarisk Verden.

En af dem var Louise Have, lagerarbejder på Nettos lager uden for Aarhus. Hun fandt før turen ud af, at forholdene i Mellemamerika også havde noget at gøre med hendes arbejdsplads.

Forhold rystede 3F’erne

- Jeg havde lagt mærke til, at der kom bananer af mærket Fyffes ind på lageret. Det var netop nogle af deres plantager, vi skulle besøge. Inden rejsen mødtes jeg derfor med Dansk Supermarkeds indkøber af bananer for at høre nærmere om Fyffes, fortæller Louise.

På turen rystede forholdene for bananarbejderne Louise, der mødte nuværende og tidligere ansatte på Fyffes plantager sammen med de øvrige 3F’ere.

- Vi mødte en, der havde arbejdet med sprøjtemidler og fået gift ned ad ryggen, som havde givet ham lammelser. Nogle fortalte, hvordan de blev presset til at skrive under på en erklæring om, at de ikke ville være medlem af fagforeningen. Andre forklarede, hvordan, de får mindre i løn, end der står på lønsedlerne, siger Louise Have.

Meloner mere værd end mennesker

Det gjorde også indtryk på hende, at kvinderne i plantagen skulle arbejde med meloner uden beskyttelse af hænderne.

- Arbejderne fik sår på hænderne og blev udsat for kemikalier, der ikke var det rene saftevand. De havde forbud mod at bruge handsker - selv hvis det var handsker, de selv havde taget med. Det ødelægger melonerne, havde firmaet sagt. Meloner var altså mere værd end mennesker, siger Louise Have.

Hun oplevede, at besøget gjorde en forskel for begge parter.

- Jeg sad på et tidspunkt og græd hjemme ved en landarbejder, der havde fået benet amputeret og var blevet behandlet uanstændigt af firmaet. Men vi fornemmede også, at vores besøg betød meget for arbejderne og var med til at give dem håb, siger Louise Have.

Hun betegner Nicaragua og Honduras som to meget forskellige lande med langt flere overgreb mod arbejdere i Honduras.

Efter turen mødtes Louis igen med Nettos indkøber af bananer.

- De havde haft svært ved at komme i kontakt med Fyffes og få svar på deres spørgsmål, så jeg kunne give ham nogle øjenvidneskildringer, fortæller hun.

Dansk Supermarked var allerede før afrejsen i gang med at afvikle sit samarbejde med Fyffes på grund af krænkelse af arbejdernes rettigheder i Mellemamerika.

I dialog med koncernens ledelse

Siden har de unge 3F’ere været i vælten igen: De har bidraget til en 3F-rapport om forholdene i Honduras, der er blevet taget op på et møde i Euroban, et netværk af NGO’er, der arbejder for bedre vilkår i bananindustrien.

Fyffes’ formand, David McCann har også læst rapporten og kommenterer den i et brev til organisationen Banana Link. Han afviser kritikken og forsvarer blandt andet manglen på handsker i melonplantagerne med argumentet om, at det ikke er tilladt at bruge handsker i håndteringen af meloner i Honduras på grund af fødevaresikkerhed.

Selvom Louise Have for længst er hjemme fra Mellemamerika, har hun ikke tænkt sig at stoppe solidaritetsarbejdet med de centralamerikanske landarbejdere.

- Det er vildt, at nogle af vores betragtninger er kommet igennem til en direktør i koncernen. Vi er uenige med ham i, at forholdene er i orden, og lige nu skriver vi på et svar til ham, siger hun.

I brevet til David MCcann beder 3F’erne blandt om, at Fyffes-formanden sender dokumentation for, at fødevaresikkerheden påvirkes negativt, hvis arbejderne bruger handsker.