Indisk blokade rammer Nepals arbejdere hårdt

Befolkningen slås mod virkninger af indisk blokade, der rammer Nepal hårdt, blot få måneder efter de massive jordskælv.
Tusinder af mennesker mistede deres liv under jordskælvene i Nepal sidste år. Nu mangler landet byggematerialer til at opføre nye huse. (Foto: Jan Kjær)
Af 3F international Solidaritet

En fire måneder lang indisk handelsblokade har haft ødelæggende virkninger i det fattige Nepal og har sat genopbygningen efter de voldsomme jordskælv sidste år i stå.

Nepals arbejdere lider under virkningerne af blokaden. Produktionen bliver stoppet af mangel på råstoffer, brændstof og el. Der mangler medicin og er kun strøm til omkring 10 timer i døgnet. Brændstof er rationeret, hvilket betyder, at det meste af den kollektive trafik står stille. Derfor kan de fleste nepalesere ikke komme til arbejde.  Nepals regering har med baggrund i blokaden nedskrevet forventningerne til den økonomiske vækst fra 6 til 2 %.

Det er grupper af etniske minoriteter langs grænsen - madeshier og tharuer - der står bag blokaden af import ved grænsen til Indien. Det sker i protest mod nye provinsgrænser, som blev indført med landets nye grundlov i 2015.

Det oprindelige folk tharuerne er utilfredse med, at deres område bliver fordelt to delstater og frygter at blive undertrykt. Minoritetsgrupperne protesterer over deres andel i parlamentet, hvor en mindre del af de valgte politikere end før repræsenterer folkeslagene proportionalt. Det skader mulighederne for de marginaliserede etniske grupper, der traditionelt tilhører de lave kaster.

- Brug for dialog

Der er tætte etniske forbindelser mellem disse minoriteter og Indien. Mange kritiserer derfor Indien for indirekte at blande sig i Nepals indre anliggender. FN har i stærke vendinger opfordret Indien til at sikre fri passage over grænsen, da næsten al Nepals samhandel med omverdenen går via Indien.

- Hele landet er såret, ikke bare af jordskælvene, men også af den uofficielle blokade, indført af Indien, siger Bishnu Rimal, der er generalsekretær for den faglige landsorganisation Gefont og top-rådgiver for landets nyvalgte statsminister, Khadga Prasad Sharma Oli.

Han anerkender, at der problemer, der skal løses.

- Man kan ikke stille alle grupper tilfreds med en grundlov. Der er utilfredshed blandt nogle, ikke mindst over de nye delstatsgrænser. Fagbevægelsen havde også forslag, som vi ikke fik igennem. Men grundloven er det fundament, vi kan bevæge os videre fra. Vi opfordrer stærkt myndighederne til at adressere de retfærdige, relevante og logiske krav gennem dialog, siger Bishnu Rimal.

Grundloven ændret efter pres fra mindretal

Som reaktion på uroen har der været drøftelser mellem regeringen og mindretallenes politiske partier. De resulterede i, at parlamentet i januar vedtog en grundlovsændring, der sikrer mindretallene en vægtet repræsentation i forhold til folketallet i valgkredsene. Men de protesterende vil stadig have ændret provinsgrænserne. De udvandrede ved afstemningen, hvor ændringen blev vedtaget med to tredjedeles stemmer.

Nepals nye grundlov har ellers indført ligestilling i et land, der traditionelt har været præget af køns- og kastebetinget ulighed. Handicappedes og seksuelle mindretals ligeret beskyttes også af grundloven, som desuden afskaffede dødsstraffen. Den blev vedtaget 20. september sidste år efter otte års politisk tovtrækkeri.

Protest mod indisk indblanding

På et regionalt møde for fagforeninger, der samarbejder med 3F i det sydlige Asien vedtog de tilstedeværende at opfordre deres respektive regeringer til at protestere mod Indiens blokade.

Samtidig forsøger Nepals fagbevægelse af rette op på skaderne. Siddhi Uprety, der er formand for beklædnings- og tekstilarbejderforbundet ANGTWU i Nepal, fortæller, at de tre største fagforeninger i branchen med støtte fra 3F er gået i samarbejde med tekstilbranchens arbejdsgiverforeningen om igen at få gang i hjulene.

En fælles erklæring vil blive underskrevet af de to parter i Arbejdsministeriet inden længe. Siddhi Uprety fortæller at man med det nye samarbejde håber at kunne rette op på situationen og udnytte, at USA for kort tid siden ophævede sin import-told på 17 % på varer fra Nepal.