Børn knokler på kaffeplantager i Guatemala

Tvangsarbejde og børn på ned til fem år, der plukker kaffebønner, er virkeligheden i et af verdens kaffe-centre.
Underbetaling tvinger kaffearbejdere til at lade deres børn arbejde på plantager i Guatemala. (Foto: James Rodriguez)

Guatemala er kendt for at producere fremragende kaffe - blandt andet til danske supermarkeder. Men der er alvorlige problemer med børnearbejde og tegn på tvangsarbejde på nogle af de plantager, der leverer luksus-kaffe til det internationale marked.

Det konkluderer rapporten Bitter Kaffe, der udgives i dag af organisationen Danwatch.

Rapporten dokumenterer flere tilfælde af børnearbejde helt ned til fem-års-alderen.

Misbruget af børn hænger tæt sammen med en omfattende underbetaling og mangel på rettigheder hos landarbejdere fra den oprindelige befolkning.

En 41-årig kvinde fortæller i rapporten, at hun tager sine fire børn på 13, 10, 9 og 7 år med på kaffeplantagen.

- Hvis de hjælper til, kan vi plukke mere kaffe og tjene bare lidt mere, siger hun.

Alligevel har hun kun råd til at købe grøntsager hver 14. dag og kød en gang om måneden, forklarer hun.

- Både jeg og mine børn går sultne i seng næsten hver aften. Allerede om eftermiddagen begynder sulten, men der er intet at spise, siger kvinden.

Børn arbejder med kemikalier

- Det er meget almindeligt, at børn på seks til syv år plukker kaffe, siger Lesbia Amézquita. Hun er jurist i arbejderorganisationen Movimiento Sindical, Indígena y Campesino Guatemalteco (MSICG).

- Arbejderne tjener mere, jo mere kaffe de plukker. Derfor tager de deres koner og børn med på plantagerne, så de kan plukke mere kaffe og tjene flere penge, uddyber Mario Minera fra regeringens uafhængige ombudsmandsinstitution.

Oven i købet arbejder børn helt ned til syv-års-alderen med farlige pesticider på plantagerne, blandt andet ved at blande kemikalier og påføre pesticider på kaffeplanterne, ifølge Lesbia Amézquita.

Kaffe er Guatemalas vigtigste eksportkilde.

3F: Brug for at støtte fagforeninger

Et andet alvorligt problem i Guatemalas kaffesektor er tegn på tvangsarbejde. Mange maya-indianere tvinges til at aflevere deres ID-papirer, når de ankommer til kaffeplantager langt fra hjemmet. Det betyder, at indianerne, der ofte ikke taler spansk, ikke har mulighed for at forlade arbejdspladsen eller klage, hvis de bliver underbetalt.

Landarbejdere fortæller i rapporten, at man bliver fyret og sortlistet, hvis man nærmer sig fagforeninger på plantagerne.

Problemerne med børnearbejde og tvang hænger tæt sammen med de manglende faglige rettigheder, mener 3F.

- Derfor er der brug for at støtte opbygningen af fagforeninger og styrke arbejdernes rettigheder, ikke mindst retten til at organisere sig. Det internationale samfund må lægge pres på Guatemala for at få sat en stopper for undertrykkelsen og for den omfattende korruption i landet, siger Jesper Nielsen, international rådgiver i 3F.

3F samler i øjeblikket ind til landarbejderes og industriarbejderes fagforeninger i Guatemala.