Fyffes danner gul fagforening

Selskab transporterede ansatte til protester mod fagforening, der beskyldes for at ville fjerne arbejdspladser. Desperat og fagforeningsfjendsk handling, lyder svaret.

"Choluteca vil miste melonfirmaer på grund af STAS!" Ansatte fra det multinationale selskab, Fyffes, i protest mod landarbejdernes fagforening.

Konflikten mellem frugt-giganten Fyffes og landarbejderne på selskabets melonplantager i Honduras er eskaleret endnu en gang.

Fyffes-selskaberne Suragroh og Melon Export står nemlig bag to nye såkaldte fagforeninger, der søger at organisere ansatte og forhandle på deres vegne.

De nye organisationer er dog endnu ikke blevet anerkendt af myndighederne.

Ifølge Tomás Membreño, formand for STAS, er de nydannede foreninger blot endnu et forsøg på at hindre arbejderne i at organisere sig. STAS er det oprindelige landarbejderforbund, der organiserer melonarbejderne og er medlem af det internationale fødevareforbund, IUF.

- De nye foreninger er blevet dannet af ledelsen. Medlemmerne er ingeniører, mellemledere, områdechefer. De har alle ledelsesopgaver, siger Tomás Membreño til organisationen Banana Link. Han kalder handlingen fagforeningsfjendsk og desperat.

Protester mod fagforening

28. august blev ansatte fra firmaerne kørt ind til byen Choluteca i busser for at demonstrere foran Arbejdsministeriets regionale kontor. Aktionen blev gentaget 7. september.

- Virksomheden mobiliserede arbejdere under trusler til at demonstrere mod STAS. Man beskylder fagforeningen for at ville lukke virksomheden og dermed de arbejdspladser, den skaber, fortæller Laura Vera, rådgiver for 3F i Mellemamerika.

Med sig havde de demonstrerende skilte med påskrifen: “Choluteca vil miste melonfirmaer på grund af STAS” og “Familier vilsulte.”

Laura Vera oplyser, at lederen af landarbejderforbundet Festragos regionale kontor, Marta Patricia Riera, for nylig har modtaget trusler. Det er langt fra første gang, Riera og andre ledende fagforeningsfolk bliver truet under konflikten.

Gennem de seneste år har fagligt organiserede landarbejdere i STAS måtte stå model til fyringer, trusler og kidnapninger på Fyffes’ plantager i Honduras.

Selskabet afviser desuden at anerkende STAS som fagforening og forhandlingspartner og tegne overenskomst. Det har blandt andet fået det britiske initiativ for etisk handel til at suspendere Fyffes, indtil forholdene er blevet ændret, og den internationale fagbevægelse til at starte en kampagne for rettigheder for Fyffes’ landarbejdere.

Vil stoppe international kampagne

10. august mødtes repræsentanter fra IUF, fagforeningen STAS og fagforbundet Festrago med det japanske selskab Sumitomo, der tidligere i år opkøbte Fyffes.

Formålet var at få stoppet den internationale kampagne, og Sumitomo forklarede på mødet, at selskabet ikke havde yderligere kendskab til situationen i Honduras. Det blev aftalt at afholde et møde med selskabet i Honduras for at få bedre kendskab til problemet og søge løsninger, oplyser Laura Vera.

- Der er altså to mulige scenarier: På den ene side er der åbnet mulighed for dialog, og på den anden side er truslen mod de ægte fagforeninger og arbejderne intensiveret, vurderer Laura Vera.

Fyffes skal i løbet af september møde i Arbejdsretten i Choluteca i en sag om erstatninger til 92 landarbejdere. Der har desuden været en række sager om underbetaling, manglende løn, sygesikring og feriepenge samt fyringer af fagligt aktive og gravide.

Fyffes afviser alle anklager om krænkelse af arbejdernes rettigheder eller obstruktion af fagligt arbejde.