Kort nyt: Politi får skylden for massakre i Sydafrika

Rapport retter lammende kritik af sydafrikansk politi for drabene på 34 minearbejdere i 2012. Arbejdsløsheden stiger voldsomt i Palæstina.
Politiets drab på strejkende minearbejdere i 2012 har de seneste år skabt stpre protester mod politivold i Sydafrika og regeringspartiet ANC's rolle. Nu fastslår ny rapport, at politiet bærer skylden for tragedien.

Sydafrika: Politi skyld i massakre

Det sydafrikanske politi var ansvarlig for drabene på 34 minearbejdere i Marikana-minen i 2012.

Det er konklusionen på en 300-dage lang undersøgelse, foretaget af en officiel kommission, nedsat af landets regering. Betjentene udførte en plan om at bryde strejken, der viste sig fatal, konkluderer rapporten.

Tv-billeder har vist, hvordan flygtende strejkende minearbejdere blev skudt i ryggen under massakren.

Præsident Jacob Zuma afviste efter offentliggørelsen rapportens kritik af regeringens repræsentant i minens bestyrelse, Cyril Ramaphosa, der anklages for at have lagt pres på politiet for at afslutte strejken. Rapporten opfordrer nu til retsforfølgelse af de ansvarlige politifolk for den værste massakre siden Apartheid.

Palæstina: Økonomien presset i knæ af bosættelser

Vold og bosættelser presser den palæstinensiske økonomi i knæ. For første gang siden 2006 falder palæstinensernes BNP. Den er nu lavere pr. indbyggere end i 1999. Arbejdsløsheden er steget med ikke mindre end 25 procent i 2014. Det viser den årlige rapport fra ILO.

Samtidig er den palæstinensiske fagbevægelse under pres, ikke kun fra den israelske besættelsesmagt men også fra de palæstinensiske myndigheder, fortæller Jonas Devantier, international konsulent i 3F.

- Selvstyret presser på for at få de to største palæstinensiske LO'er til at gå sammen. Det er en god idé med mere enhed i den palæstinensiske fagbevægelse, men næppe som resultatet af myndighedernes pres, siger Jonas Devantier.

Ukraine: Minearbejderne forfølges

Ledere af kulminearbejdernes fagforbund, NPGU, er de seneste uger blevet udsat for forfølgelse og afhøringer af Ukraines sikkerhedsstyrker.

Siden april har minearbejdere i tusindvis protesteret i hovedstaden Kiev mod ubetalte lønninger og minelukninger.  Afhøringerne er koblet til de store protester, som beskyldes for at true statsmagten, og politiet har indledt en sag mod blandt andre Mikhailo Volynets, formand for NPGU.

- I stedet for at lytte til fagforeningerne og forhindre minesektoren i at forfalde, har regeringen iværksat en heksejagt og taget minearbejderne og deres ledere som gidsler. Den internationale fagbevægelse holder nøje øje med udviklingen og fordømmer krænkelserne af faglige rettigheder og menneskerettigheder, siger Jyrki Raina, generalsekretær i det globale forbund, IndustriALL.