Verdensmål 8:  Konference blev et stærkt første skridt

Arbejdere og arbejdsgivere fra hele kloden satte gang i en fælles indsats for anstændigt arbejde.

Det var en usædvanligt blandet forsamling, der mødtes, da 3F sammen med Ulandssekretariatet og Dansk Industri bød velkommen til konferencen Verdensmål 8 i arbejde - altså ordentlige og værdige arbejdsvilkår. Den fandt sted 20. november.

Der var blandt mange andre havnearbejdere, tekstilarbejdere, virksomhedsledere, en enkelt minister og aktive fra NGO’er. Den røde tråd var social dialog, og hvordan den kan fremme retfærdighed og vækst.

- Det kan lyde mærkeligt, men det er vigtigt for os at have en stærk modpart, sagde 3F’s næstformand, Tina Christensen, da hun bød velkommen.

- Kun gennem aftaler mellem stærke organisationer med mandat fra medlemmer kan vi udvikle ordnede løn- og arbejdsforhold i konkurrencedygtige virksomheder verden over.

Dialog viser sig på bundlinjen

DI-direktør Thomas Bustrup erkendte, at der er plads til fremskridt:

- Det er ikke altid nemt at overbevise virksomheder i udlandet om, at det er en god forretningsmodel at indgå i social dialog. Men det er det. Og de virksomheder, vi arbejder med, har dedikeret sig til et stadig større commitment, understregede Thomas Bustrup.

Det er helt naturligt ifølge LO-formand, Lizette Risgaard:

- DI’s medlemmer kan se det positivt på bundlinjen, når der er samarbejde og ordnede forhold, også i udlandet. Hvad angår fagbevægelsen, er vi rundet af den internationale solidaritet, og det er vigtigt, at vi ikke lukker os om os selv. Vi skal ikke pådutte andre lande vores model, men vi skal hjælpe og inspirere med alt det gode, vi har, sagde Lizette Risgaard.

Flere rettigheder til Honduras’ tekstilkvinder

Et godt eksempel på netop dét kom fra Gladys Rojas fra tekstilarbejderforbundet SITRASOACONi Honduras. Her har stærkt fagligt samarbejde banet vejen for højere løn og flere rettigheder til tusindvis af kvinder i landets eksportzoner - med fremgang for virksomhederne til følge:

- Millioner af mænd og kvinder i hele verden kæmper den samme kamp. Vi har vist, at det kan lade sig gøre - blandt andet gennem international solidaritet - at bevæge sig frem mod Verdensmål 8 - anstændigt arbejde, sagde Gladys Rojas og modtog dagens største bifald.

Udviklingsminister Ulla Tørnæs lagde vægt på, at dialog skal løse morgendagens problemer.

- I løbet af få år skal 1,8 milliarder unge - de fleste fra udviklingslandene - ind på arbejdsmarkedet. Den og andre udfordringer kræver samarbejde. Derfor er jeg også stolt over, at vi og I har banet vejen for det partnerskab, der står bag konferencen i dag, lød det fra ministeren.

Nye jobtyper og ny teknologi kalder på nye metoder, både for fagbevægelse, erhvervsliv og regeringer, påpegede ILO’s vice-generalsekretær, Heinz Koller, på konferencen.

- Det er ikke kun vilkårene på arbejdsmarkedet, der er på spil, når arbejdet forandrer sig. Man risikerer ikke blot at miste sit sikre job og sin løn, men også sin værdighed og menneskelighed. Der er brug for en ny model. Brug for social retfærdighed, der kan sikre fred, formanede vice-generalsekretæren.

Organisering skaber fremskridt

Konferencen peger fremad, mener 3F’s næstformand, Tina Christensen.

- Konferencen var et supergodt første skridt i samarbejdet mellem 3F, Ulandssekretariatet og Dansk Industri. Selvom vi er modparter på arbejdsmarkedet, kan vi meget sammen, siger Tina Christensen.

- Vi kunne vise vores partnere fra Latinamerika, Afrika og Asien, hvordan arbejdsgiverne i Danmark roser den sociale dialog, og hvordan en liberalistisk minister understreger vigtigheden af, at arbejderne har rettigheder. Vores faglige samarbejdspartnere kunne på deres side vise, at fremskridtene sker, når arbejderne kan organisere sig og har mandat og styrke til at forhandle, understreger næstformanden.

- Konferencen har sat fokus på et styrket samarbejde, der sætter det vigtige solidaritetsarbejde tydeligere på dagsordenen ude i verden såvel som i Danmark. Næste skridt bliver, at vi skal arbejde videre i fællesskab med Ulandssekretariatet og DI i lande som Myanmar, Sydafrika, Bangladesh og Colombia, siger Tina Christensen.