OBS: Du er nu offline

Hvor meget social dumping i transportbranchen har du støttet i dag?

Din Fairtrade-t-shirt er oprigtigt sej. Den signalerer din dybfølte ansvarlighed, næstekærlighed og respekt. Det kan du med rette være stolt af.
trailerkok2

Samtidig er der tusindvis af fattige arbejdere i især tredjeverdens lande, der priser dit valg og som kan føle, at vi ikke alle er kolde som jordbæris, bare det er billigt.

Du er en bevidst forbruger, der reagerer med din pung og din indkøbsvogn på de input, du får fra kampagner og medierne.

Det er rigtig godt gået – og så er der alligevel en stænk malurt at dryppe i bægeret.
T-shirten og de økologiske varer er ikke vandret fra produktionen og ind i butikken af sig selv.

Det er, som alt andet du omgiver dig med, blevet transporteret og enten på dele af vejen eller hele vejen på ladet af en lastbil.

Heller ikke lastbiler kører sig selv.
Har du overvejet, at dine varer måske er blevet kørt rundt i Danmark af en fattig udenlandsk chauffør på vilkår, der ligger langt under hvad almindelig anstændighed byder?

Tænk sig, at den hundekurv, du lige har købt til Fido, måske er kørt af en bulgarsk chauffør på kummerlige vilkår.

At den bulgarske chauffør har haft fast rute i Danmark med et svip til Malmø for en stor dansk grossist i flere år efterhånden. Alt imens den danske chauffør med en helt naturlig geografisk tilknytning til ruten er blevet hægtet af på et social dumpet sidespor for flere år siden.

Man har i stedet valgt at trække en bulgarsk vognmand med lastbil og chauffør op til Danmark for at passe ruten. 5 dage om ugen og i helt fast system næsten på klokkeslæt.
Weekenderne fordrives på grossistens parkeringsplads.
Weekend efter weekend. Nu i op mod 2 år.

Det vil være direkte naivt at tro, at chaufførens besøg i sit hjemland er andet end et fåtal om året. Kone, børn og venner mistede deres mand, fars og vens nærvær.
Havde det været en dansk chauffør fra lokalområdet, havde han hver dag kunne vende hjem til sin bopæl og desuden kunnet bruge hver eneste weekend sammen med sine kære.

Lønnen er ussel, og især fordi det er arbejde udført i Danmark. Til anslået højst en tredjedel af den løn, som en dansk chauffør skulle have haft for nøjagtigt det samme arbejde.

Skatteindtægter kan den danske stat skyde en hvid pind efter. Pengene tjenes på bulgarsk, og sådan bliver skatten også betalt. Den danske stat står derfor alene med udgifterne til den fyrede danske chauffør i arbejdsløsheden.

Det er ikke kun hundekurven. Det er næsten alt, hvad du køber og forbruger, der er ramt af social dumping i lastbiltransporten. Et eller andet sted i transportkæden.

Hvordan føles det at vide, at du som forbruger indirekte støtter vilkår, der gør, at fattige chauffører ikke har råd til et varmt måltid mad og et bad på et cafeteria, som de danske har?
Hvilke tanker gør du dig, næste gang du svinger ind over en rasteplads og ser bagdøren på en dansk ejet sættevogn stå åben, hvor du kan se mine fattige kolleger fra øst sidde i læ for regnen og skutte sig i kulden ved gasblusset?

Har du hørt skrækhistorier om, at varerne vil blive hundedyre, hvis du siger nej til det slaveri, der foregår lige uden for din bilrude eller dit stuevindue?
Lad dig ikke narre, for måske er du allerede i dag blevet snydt. Som en tommelfingerregel er forskellen på en socialt ansvarlig transport i Danmark og en dumpet transport pr. døgns transport ca. 7 øre pr. kilo vare, du står med i hånden i supermarkedet.

De f.eks. 70 øre på 10 kg indkøb er det, der gør forskellen.
Måske har du sparet dem. Måske har nogen undervejs i forløbet stukket forskellen i foret.
Det kan blive til mange penge for dem, der står bag tusindvis af tons varer transporteret hver dag.
Men hvad vinder du på det?
Hvad vinder de danske og udenlandske chauffører på det?
Hvad med statskassen, vognmanden, speditøren og supermarkedet?

Dit krav til Fairtrade-kaffe, -chokolade og -t-shirts er oprigtigt sejt.
Den bulgarske, rumænske, slovakiske, danske chauffør og vognmand spørger hinanden om, hvornår du også kræver en Fair Transport?

En god løn for Godt Arbejde er da det mindste, man kan forlange.
Godt arbejde er godt for alle.