OBS: Du er nu offline

Folketing med massivt flertal for fair transport

Hvis de politiske løfter bliver til virkelighed i efteråret, kan det ske med massivt flertal i Folketinget for fair transport og sund konkurrence uden social dumping.
Lastbil traet chauffoer

Måske lyder jeg optimistisk. Men jeg kan tælle til langt over 90 mandater mod social dumping og et styrket flertal for fair transport i det nyvalgte folketing. Men jeg har også en bekymrende hastesag. Mere om den senere. 

Hvis der er nogen, der ved, hvordan man tæller til 90 og sikrer politisk flertal, er det Venstres formand Lars Løkke Rasmussen. Han har erfaring som sundhedsminister, finansminister og statsminister. Og nu er der netop 90 mandater, der har peget på ham som statsminister igen.

Dermed er Hans Christian Schmidt atter blevet transportminister. Og han er heldigvis godt hjulpet af langt over 90 mandater. For uanset, om vores nye minister er bedst på cykel eller i ministerbil, er der massivt flertal for fair transport og sund konkurrence uden social dumping i transportbranchen.

Mandater står i kø

De seneste tre år har forskellige flertal bakket op om fair transport. Dagen før valget blev udskrevet, stemte Socialdemokraterne, DF, SF, Enhedslisten, de radikale og Alternativet for strammere lovgivning mod vikarfusk og løndumping i danske førerhuse.

Der stod 111 mandater bag før valget. Og kom de samme stramninger til afstemning i morgen, kunne de mønstre 122 mandater. Heldigvis skal Folketinget ikke stemme om lovforslagene igen. For der er nok at tage hul på, og her giver løfterne fra valgkampen medvind for fair transport.

Socialdemokraterne, DF og SF leverede udspil om nummerpladescannere i permanent funktion ved grænser og trafikknudepunkter, så vi kan holde styr på ulovlig transport. De tre partier kan mønstre 91 mandater. Det betyder flertal uden hjælp fra Nordatlanten. Oveni kommer Venstres 34 mandater, for i februar var Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, klar i mælet:

”Den automatiske nummerpladegenkendelse skal også udnyttes til at kontrollere cabotagereglerne og snyd med vejafgiften”, understregede han i Transportmagasinet.
DF, SF og Socialdemokraterne har også planer for elektroniske fragtbreve og bremser på ulovlige weekendhvil på danske rastepladser. Her er de 91 mandater på plads igen. Men nok så vigtigt: Socialdemokraterne, SF, DF og Venstre har stået bag afgående transportminister Magnus Heunicke (S), når det gælder indsatsen for bedre regler i EU

Alliance i EU og en dansk hastesag

Her har Magnus Heunicke medvirket i en stærk alliance med 12 transportministre i opgøret med de mystiske postkasseselskaber, tågede cabotageregler og det såkaldte kombidirektiv. Og som jeg læser DF’s, SF’s og Socialdemokraternes udspil fra valgkampen, er der bred enighed om linjen.

I Danmark fik vi en finanslov for 2015 med smalt flertal. Heri lå et forlig, der kan sikre ordnede vilkår og oprydning blandt brodne kar i varebil- og kurerbranchen. Også det tror jeg bliver til virkelighed. DF fremsatte et beslutningsforslag om nøjagtigt det samme i efteråret 2014 om at gøre godslovens krav om løn efter gældende kollektiv overenskomst til lovkrav i små lastbiler under 3,5 tons.

Lyder jeg for optimistisk? Måske. Men jeg kan tælle til langt over 90. Til mindst 113 mandater. Til gengæld kan jeg ikke forudsige politiske studehandler, der trækker den anden vej i det nye folketing. Og så har jeg en bekymrende hastesag.

Den hedder L192: Et lovforslag, der retter op på en mystisk dom, Højesteret afsagde mod Trafikstyrelsen i februar. Dommen ændrer definitionen på, hvad der er en gældende kollektiv overenskomst. Sådan en omdefinerede Højesteret til en aftale mellem eksempelvis to chauffører i et firma og dette firmas ejer – uden om det danske aftalesystem.

Det tager L192 højde for med klare præciseringer. Lovforslaget havde umiddelbart bred opbakning, men nåede ikke vedtagelse, før valget blev udskrevet. Heldigvis er forslaget gratis at genfremsætte hurtigt. Alternativet er dyrt: Wild-west og aflønning efter hjemmestrikkede køkkenbordsoverenskomster i brede dele af den danske transportbranche. Og en udvikling, der går stik imod den øvrige indsats mod social dumping i godstransport, taxi- og busbranchen.

Nu venter efterår og finanslov og eftersyn af, om flertallet holder og løfterne bliver til virkelighed, så vi kan sikre en fortsat stærk dansk transportbranche. 3F Transport medvirker naturligvis gerne.