Tøjfabrikkerne er blevet mere sikre i Bangladesh

Der er nu foretaget flere end 1100 inspektioner af bygnings- og brandsikkerhed på de berygtede fabrikker.
Ruinerne efter fabriksbygningen Rana Plaza står stadig som et monument over tøjbranchens ræs mod bunden. Men andre fabrikker bliver nu mere sikre. (Foto: Søren Zeuth)
Af Jesper Nielsen, international rådgiver i 3F

En milepæl.

Det kan man uden tøven kalde de 1.106 gennemførte fabriks-inspektioner i tøjindustrien Bangladesh, der er nået inden for den aftalte tid.

Inspektionerne er sket inden for ”Accord on Fire and Building Safety”, som er en juridisk bindende aftale indgået i kølvandet på Rana Plaza-katastrofen 24. april sidste år, hvor mindst 1134 arbejdere mistede livet. Under fabriksbesøgene blev der registreret 80.000 større og mindre fejl, der skal udbedres.

- Vi fandt som forventet sikkerhedsproblemer på samtlige de besøgte fabrikker, sagde Chefinspektør Brad Loewen ved en præsentation af resultaterne i oktober i Dhaka.

Inspektørerne fortsætter arbejdet sammen med fabriksejere, brands og folk fra arbejdsmarkedets parter for at få rettet fejlene.  På en del af fabrikkerne skal der laves større ændringer, bl.a. installeres branddøre og brandalarmer, etableres brandsikre nødudgange, ligesom bærende piller i nogle tilfælde må styrkes.

17 fabrikker lukket

I 17 tilfælde blev bygningerne vurderet at være for usikre til at produktionen kunne fortsætte. Det blev rapporteret til Bangladesh regeringens specielle ekspertpanel med anbefaling af evakuering af fabriksbygningen. Kun regeringen havde kompetence til at lukke fabrikkerne.

IndustriAll's formand, Jyrki Raina, kaldte færdiggørelsen af inspektionerne for starten på en rejse mod en bæredygtig beklædningsindustri i Bangladesh. Desuden lovede han at fortsætte med at organisere fabrikkerne og opbygge stærke fagforeninger der kan sikre arbejdstagernes rettigheder.

Det er et arbejde, som 3F støtter aktivt, ikke mindst efter at det tidligere i år lykkedes at blive officielt registreret som donororganisation i landet.

Alliance uden fagforeninger

Et alternativ blev skabt på initiativ af de amerikanske koncerner Wallmart, Gap og Target, som ikke ønskede at indgå aftale med fagbevægelsen. Alliancen, som den hedder, har 26 medlemmer, og har gennemført 587 fabriksinspektioner, og aftalt en arbejdsdeling med Accord'en.

Der er omkring 5.000 eksportorienterede fabrikker i alt i landet, så der er rigelig plads til at Arbejdsministeriet kan tage sin del af inspektionsbyrden. Det er blevet koordineret under den såkaldte Nationale Aktionsplan. Undervejs har mange af landets tøjfabrikanter forsøgt at spænde ben og kaste smuds efter Accorden fordi de ikke ønsker fagforeningernes deltagelse eller organisering på deres fabrikker.

Accorden blev til på initiativ af den internationale fagbevægelse lige efter Rana Plaza tragedien. Det er en helt ny slags international aftale mellem virksomheder og fagbevægelse. 189 internationale tøjfirmaer fra 20 lande i Europa, Nordamerika, Asien og Australien har skrevet under.

Fra fagbevægelsens side er den underskrevet af to internationale fagforbund, IndustriAll og UNI, samt en række fagforbund i Bangladesh. Clean Clothes Campaign, Worker Rights Consortium, International Labor Rights Forum og Maquila Solidarity Network er NGO vidner til akkorden.

Den internationale arbejdsorganisation, ILO, har det uafhængige formandsskab. De globale tøjfirmaer har i aftalen lovet at fortsætte deres engagement i Bangladesh og støtte deres leverandører i at forbedre bygnings- og brandsikkerheden.