Katastrofe i Nepal  Fagforeninger støtter ofre for jordskælv

Dansk Folkehjælp og lokale fagforeninger skaffer boliger og akut hjælp til tusinder af nepalesere.

(Foto: Jan Kjær)
66-årige Motimaya Sakya har mistet sin mand og en af sine sønner under jordskælvet. (Foto: Jan Kjær)

Over 8000 mennesker har mistet livet i Nepal efter to voldsomme jordskælv den 25. april og 14. maj. Ikke færre end otte millioner mennesker er blevet påvirket af katastrofen, og 2,8 millioner er blevet hjemløse.

Landets fagforeninger har derfor kastet sig ind i nødhjælpsarbejdet. Landsorganisationen Gefont har blandt andet uddelt mad til tusindvis af familier blandt ofrene i distriktet Sindhupalchok, hvor flere end 3.000 er døde, og hvor landsbyer ligger i ruiner.

Fagbevægelsens opgaver bliver meget konkrete, når katastrofen rammer: I slutningen af maj byggede 300 aktive fra Gefont 46 midlertidige boliger og shelters, fordelt på tre jordskælvs-ramte distrikter og genopbyggede en folkeskole. Det skete i samarbejde med kommunistpartiet UML.

Hygiejnen er et stort problem for de mange hjemløse.

- Vi har derfor renset lejrene for de ramte familier i Kathmandu og Lalitpur. Flere hundrede aktivister er blevet mobiliseret til at indsamle, brænde og nedgrave affald, fortæller forbundets generalsekretær, Bishnu Lamsal.

Dansk Folkehjælp lærer lokale at bygge

Gefont har sammen med det internationale bygningsarbejderforbund, BWI støttet Dansk Folkehjælps indsats i Nepal efter jordskælvet.

Dansk Folkehjælp deler i første omgang presseninger ud til omkring 1000 katastroferamte familier, der står uden hjem. Samtidig forbereder organisationen genhusning af nepalesere, der er blevet hjemløse efter jordskælvet.

- Vi opretter lokale værksteder, hvor folk kan få udleveret værktøj og blive oplært i, hvordan de genopbygger deres huse. Vi støtter også med byggematerialer. Håbet er - udover behovet for et hjem - at oplæring og værktøj gør, at folk nemmere får beskæftigelse fremover, siger Søren Hougaard, konsulent i Dansk Folkehjælp. En lignende metode skabte boliger til katastroferamte filippinere i 2013.

Mange vanskeligheder

Indsatsen er koncentreret i byen Bungamati, hvor 4.000 mennesker står uden tag over hovedet. Gefont og to andre landsorganisationer har hjulpet Dansk Folkehjælp med logistik og med at etablere kontakter.

- Hjælpearbejdet er desværre fyldt med vanskeligheder. Lufthavnen i Kathmandu har ringe kapacitet, og indfaldsvejene fra Indien er ødelagt, hvilket gør det besværligt at skaffe de nødvendige materialer til genhusning , forklarer Søren Hougaard

Dansk Folkehjælp har sammen med det tyske ASB - Arbeiter-Samariter-Bund, indsamlet i alt 2,5 millioner kroner til indsatsen, heraf kommer en mindre del fra danske fagforeninger.