Kort nyt: Modstand mod Ukraines angreb på arbejderne

Berygtede reformer sat på pause i Ukraine efter pres fra EU og demonstranter.

Ukraines regering har længe ville gennemtvinge et frontalangreb på arbejdernes rettigheder og en liberalisering af landets økonomi.

Sidste år forsøgte den at gennemføre en ny arbejdsmarkedslovgivning, som svækker retten til faglig organisering og forhandling af overenskomst. Reformen ligger stadig på tegnebrættet i form af 19 kontroversielle lovforslag.

Regeringen har dog netop lovet at sætte sig sammen med fagbevægelsen og andre parter for at diskutere lovforslagene de kommende uger. Det sker op til de årlige forhandlinger med EU om landets frihandels- og associeringsaftale. EU har løbende kritiseret lovpakken.

Samtidig har fagbevægelsen været på gaden for at protestere mod indgrebet. Den 7. oktober – den internationale dag for anstændige arbejdsforhold - samledes over 10.000 mennesker fra hele Ukraine i Kiev for at protestere mod regeringens planer, der kaldes en ”gave til landets oligarker.”

En samlet fagbevægelse af både traditionelle og nye fagforeninger kræver ordnede arbejdsforhold og social sikring. 3F's partner, fagforbundet PROFBUD, deltog i demonstrationen og har været aktiv i lobbyarbejdet over for EU.

To af lovforslagene har allerede været igennem førstebehandling i parlamentet.

Behandlingen af de øvrige 17 lovforslag blev afvist af parlamentets formand med henvisning til en teknisk fejl i begyndelsen af oktober. Det udløste kaos i parlamentet, hvor 240 medlemmer mod 200 stemte for at suspendere formanden. Fagbevægelsens ledere ser dette kaos som en mulighed for at få politikerne i tale, men frygter samtidig, at det kan udnyttes af regeringen til at presse lovgivningen igennem.

Solidaritetskonference: Sæt kryds i kalenderen

Den 19.-20. marts afholder 3F international solidaritetskonference. Den finder sted på Langsøhus, og vi håber at se dig!

Nyt kodeks for tøjindustrien

FN’s arbejdsmarkedsorganisation, ILO, har vedtaget en ny global ”code of practice” for sikkerhed og arbejdsmiljø i beklædnings og tekstilindustrien. Hovedforhandler for arbejderne var Kamrul Anam, formand for Bangladesh Textile & Garment Workers League (BTGWL), som 3F samarbejder med i Bangladesh.

Du kan se det nye kodeks her

Italien: 100.0000 på gaden mod fascistiske bøller

Den 9. oktober blev hovedkvarteret for fagforeningen CGIL i Rom i Italien angrebet af voldelige medlemmer fra det fascistiske parti Forza Nuova.

Det fik tre italienske fagforbund til at gå sammen om en stor protest imod fascisme i Rom den 16. oktober, hvor omkring 100.000 mennesker var på gaden under parolen: “Ikke mere fascisme: For arbejde, deltagelse og demokrati.”

Det internationale bygningsarbejderforbund, BWI, har fordømt det højre-ekstreme overfald.