3F’ere støttede strejkende i Sri Lanka

500 fabriksarbejdere strejkede i næsten to en halv måned på fabrik i Sri Lanka efter fyringer af faglige ledere. De fik støtte fra aktive 3F’ere. Virksomheden sælger blandt andet arbejdshandsker til danske byggemarkeder.

Omkring 500 fabriksarbejdere var i strejke på handskefabrikken ATG i Sri Lanka i næsten to en halv måned. To af arbejderne gik undervejs i sultestrejke.

Det skete i protest mod fyringen af fem faglige ledere 11. januar i år.

Flere kvindelige arbejdere fortæller til det amerikanske Solidarity Center, at de har været udsat for seksuel chikane og vold på fabrikken, og at ledelsen har nægtet at gribe ind.

Krævede de fyrede genansat

- Vi har fundet os i det her alt for længe. Nu kræver vi, at arbejdsgiveren yder os retfærdighed. Vi har fået tilbudt kompensation til de fyrede, hvis de frivilligt trækker sig, men det er ikke godt nok. De skal have deres job tilbage, sagde fabriksarbejderen Layangani Rukmali ifølge Solidarity Center.

Virksomheden har omkring 500 fagligt organiserede ud af 600 ansatte, men ledelsen afviser at forhandle overenskomst.

- Fabrikkens ledelse hævder, at der ikke er over 40% organiserede, som loven kræver, og bruger det som argument for ikke at forhandle med fagforeningen. Men en afstemning viste, at størstedelen af arbejderne støttede op om fagforeningen, fortæller Knud Østergaard fra 3F’s internationale solidaritetsgruppe i Midtjylland.

Fik penge til mad i 20 dage

Gruppen, der består af medlemmer fra 3F Silkeborg, Midtjylland og Randers støttede de strejkende økonomisk med i alt 14.500 kroner.

- Det svarede til, at de strejkende fik mad i 20 dage. Det er helt vildt, at de kunne holde den kørende så længe, men det er klart, at de havde brug for hjælp udefra, siger Knud Østergaard.

- Arbejderne kæmper stadig for at få indfriet den helt grundlæggende rettighed: At få indflydelse på vilkårene. Det er dér, det hele starter, tilføjer han.

ATG laver arbejdshandsker, som blandt andet kan købes i danske byggemarkeder.

Ifølge ATG anerkender selskabet fagforeningen. Virksomheden afviser anklagerne om undertrykkelse af arbejdernes rettigheder.

- Det var først efter vedvarende forstyrrelser på vores fabrikker, at de fem medarbejdere blev afskediget. Vi forstår, at dette kom som en overraskelse for medarbejderne, men deres adfærd efterlod ikke ATG's  ledelse noget valg, siger landemanager for Norden, Ronny Iversen.

Han understreger, at selskabet har intensiveret dialogen med de ansatte for at sikre arbejdernes velbefindende.

Overvejer klage til ILO

Fagforeningen oplyser, at de fagligt aktive blev fyret efter at have organiseret et arrangement for blod-donationer på virksomheden, hvor landets sundhedsminister deltog.

Myndigheder gjorde, hvad de kunne for at støtte arbejdsgiverne, fortæller fagforbundet FTZ-GSEU.

- Arbejdsministeriet indkaldte ikke til mæglingsmøde, og ministeren tog ikke initiativ til forhandlinger trods adskillige opfordringer, siger Anton Marcus, formand for forbundet.

Han fortæller, at alle strejkende blev erklæret lockoutet, da de meldte sig på arbejde 28. marts. Fagforeningen forbereder derfor en retssag mod virksomheden.

- Regeringen støtter åbenlyst arbejdsgivere, når de slår ned på fagforeninger. Vi overvejer derfor også at klage til FN-organisationen ILO for brud på retten til organisering og kollektive forhandlinger, siger Anton Marcus.

Håber på internationalt pres

Fagbevægelsen i Sri Lanka håber at kunne lægge internationalt pres på virksomheden og landets regering fremover blandt andet ved at bruge Sri Lankas handelsprivilegier med EU (GSP+) som pressionsmiddel.

- Vi beder vores venner verden over om at tage sagen op med deres regeringer og ambassader for at få Sri Lankas regering til at gribe ind, siger Anton Marcus, formand for fagforbundet FTZ-GSEU.

Arbejdsministeriet har to gange påbudt ATG at stoppe ulovlige fyringer af aktive arbejdere i eksportzonen Katunayake uden for Colombo i løbet af de seneste år.