Transportfagforeningen SNTT i Colombia har indgået sin niende overenskomst i 2021 for buschaufførerne, og håber, at den kan blive en løftestang for ordentlige vilkår for de ansatte i offentlige busser i millionbyen.
Det har taget fagforeningen 4 års forsøg på at få ledelsen til forhandlingsbordet. Men i begyndelsen af december lykkedes det endelig 3F’s søsterorganisation at forhandle de sidste ting på plads og underskrive overenskomst for de organiserede arbejdere i busselskabet ETIB.
Bedre løn, bonus og frihed til fagligt arbejde
Med overenskomsten får medlemmerne blandt andet en fremrykket lønforhøjelse, tilskud til børnenes uddannelse og bonus. Desuden får fagforeningen et årligt tilskud til det faglige arbejde, en pulje på 100 dages årlig frihed til fagligt arbejde til fordeling, fri til at afholde kongres, og mulighed for at slå meddelelser om det faglige arbejde op på arbejdspladsen. Derudover aftales det, hvordan begge parter skal forholde sig til tvister og klager.
Der var ikke udelt tilfredshed resultatet blandt medlemmerne, men SNTT ser den som et vigtigt første skridt mod bedre vilkår, og forventer, at aftalen vil kunne åbne for øget organisering i og overenskomstforhandlinger med de resterende busselskaber.
ETIB er ét ud af 15 virksomheder, der leverer service til hurtigbus-systemet Transmilenio i hovedstaden Bogota. SNTT organiserer de ansatte i tre af selskaberne. Billettørerne har overenskomst, mens ETIB er den første af to organiserede busselskaber, som underskriver overenskomst.
Konflikt i sidste time
Det var ellers på et hængende hår at overenskomsten kom i hus. Aftenen før underskrivelsen, orienterede firmaet nemlig alle ansatte om, at det ganske af sig selv havde besluttet at hæve lønnen pr. 1 januar.
For SNTT var det et klart forsøg på at tage luften ud af overenskomsten, som ellers kun omfatter medlemmerne af fagforeningen.
Med en organiseringsgrad på under 6 % efter mange års mord og forfølgelse af fagforeningsfolk, har fagbevægelsen i Colombia brug for hver en sejr for at motivere flere til at organisere sig. Arbejdsgiverne gør på deres side alt for at opretholde status quo.
Med kun et par timer til den officielle underskrivelses-ceremoni, indkaldte SNTT modparten til krisemøde. Herefter lovede firmaet at informere alle om sammenhængen mellem lønstigning og indgåelse af overenskomsten med SNTT.
3F støtter SNTT, der har fået flere medlemmer på trods af corona-epedimien.
Vil øge sikkerhed for kvindelige billettører
Overenskomsten med ETIB er kun endnu et skridt mod at skabe ordnede forhold i den offentlige transport i Bogota.
Udover at organisere og overenskomstdække de resterende 12 underleverandører til Transmilenio-systemet, står SNTT klar til at møde nye udfordringer og kæmpe for retfærdig omstilling for de tusinder af ansatte.
Det drejer sig blandt andet om automatisering af billetsystemet, overgang til elektriske busser fra 1. januar 2022 og fremtidig konkurrence fra et metro-system, der er under opbygning. Det vil kræve en stærk fagforening at sikre omplacering og omskoling af arbejderne.
Lige her og nu kæmper billettørerne, de fleste kvinder, for at arbejdsgiveren påtager sig ansvaret for sikker og billig transport til og fra arbejde.
Det er en daglig kamp at komme sikkert til og fra arbejde. Mens den offentlige transport er lukket ned for natten, må de tage dyre taxier, praje uautoriserede busser, eller blaffe på arbejde i et af verdens mest voldelige lande. Det ønsker fagbevægelsen også at rette op på.