Kort nyt: Arbejdsløse får pusterum i Hviderusland

Nyt projekt i Sri Lanka skal styrke forsamlingsfriheden. OECD roser den danske model.

Hviderussere protesterer mod hetzen mod arbejdsløse.

Sri Lanka: Nyt projekt for faglige rettigheder

10. december skrev fagforeningen FTZ-GSEU under på en kontrakt med EU's delegation i Sri Lanka. Med 3F's hjælp er det lykkedes at få bevilget EU-støtte til et projekt, der skal fremme forenings- og forsamlingsfriheden blandt unge industriarbejdere og bidrage til anstændigt arbejde.

Projektet skal gennemføres over tre år sammen med 3F og et kvindecenter. En vigtig del handler om at bruge e-læring og net-baserede møder til at bringe fagforeningen tættere på medlemmerne og gøre det mindre risikabelt at kontakte fagforeningen.

Hviderusland: Ekstraregning til arbejdsløse udskudt

Omkring 400.000 arbejdsløse, der er opført på en såkaldt “parasit-liste” af Lukasjenko-regeringen, skulle have betalt en ekstraregning for gas og varme allerede i år, men opkrævningen er udskudt til 1. maj næste år. Det rapporterer 3F's søsterorganisation, radio- og elektronikarbejdernes fagforening REP.

Gas og centralvarme er statsstøttet i Hviderusland, men arbejdsløse - som regeringen kalder parasitter - skal ifølge dekretet betale den fulde pris.

Dekretet mødte stor modstand, da det blev lanceret i 2017. Den uafhængige fagbevægelse koordinerede omfattende protester, og Lukasjenko-regimet trak det tilbage. Det blev introduceret igen sidste år i en ny version.

OECD: Rapport viser værdien af dansk model

En dugfrisk rapport fra OECD (Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling) viser, at de bedste resultater for at skabe beskæftigelse, produktivitet og højere løn opnås, når branche-overenskomster kombineres med forhandlinger på virksomhederne.

Det er det, man gør i Danmark, Tyskland, Holland, Norge og Sverige, siger rapporten. Det går bedst, når arbejdsmarkedets parter selv tager ansvar for at afbalancere virksomhedernes og arbejdstagernes interesser og økonomi.

Rapporten viser, at overenskomster og faglig organisering er under hårdt pres. Utraditionelle ansættelsesforhold er med til at nedbryde den klassiske model.

Derfor mener forfatterne, at politikere skal skabe grundlag for overenskomster for alle - også dem med skæve ansættelsesformer. Blandt andet ved at sikre, at man ikke bare kan kalde arbejdstagere for selvstændige erhvervsdrivende – såkaldte “arme-ben-firmaer”.

Rapporten (på engelsk) kan hentes her.