Landarbejdere i fremgang: Nye metoder får kvinder på banen

På trods af krise og politiske spændinger går landarbejderforbundet GAPWUZ frem.

- Vi fokuserer ikke kun på de basale faglige rettigheder, men i høj grad også på sociale forhold, når vi skal nå kvinderne, forklarer Loveless Gudo (nr. 3 fra højre). Blandt de utraditionelle metoder er teaterøvelser.

Fagbevægelsen i Zimbabwe er hårdt presset af landets økonomiske krise og politiske situation.

Men ét sted går det fremad: Landarbejderforbundet GAPWUZ har de seneste år organiseret 115 procent flere kvinder og oplever medlemsfremgang som det eneste forbund i Zimbabwe.

- Årsagen til, at vi får flere kvinder som medlemmer, er, at vi valgte at bryde med en traditionel faglig strategi og forsøge en mere moderne form, forklarer Loveless Gudo, der er administrator i GAPWUZ.

- Vi oprettede kvindekomitéer på arbejdspladserne og udvalgte samtidig nogle få kvinder til at være foregangskvinder og sætte aktiviteter i gang på stedet. De fik uddannelse og træning, og det har givet resultater, fortæller Loveless Gudo.

Teater åbner for debat

- Vi fokuserede ikke kun på de basale faglige rettigheder, men i høj grad også på sociale forhold. Retten til fornuftige ammetider, hygiejne og børnepasning er en vigtig del af kvindernes arbejdsmiljø, og det har tiltrukket nye medlemmer, at vi har sat ind på de områder, fortæller hun.

Som middel til at åbne diskussioner om de faglige og daglige udfordringer, bruger GAPWUZ blandt andet teaterøvelser, der dramatiserer arbejdslivets udfordringer. Andre gange holder fagforeningen hemmelige møder med kvindelige arbejdere for at kunne kæmpe for netop deres krav.

- Mange kvinder er vant til at være tilbageholdende i politiske og faglige spørgsmål, og vi forsøger at rejse en bevidsthed om, at fagforeningen er nyttig for dem, og at de har en stemme, siger Loveless Gudo.

Kvinder er særligt hårdt ramt af de mange korttidskontrakter på Zimbabwes arbejdsmarked.

Kvoter i ledelsen

I 2013 vedtog forbundet en ny kønspolitisk strategi, der blandt andet sikrede fem medlemmer af kvindeudvalget valg til GAPWUZ’ ledelse.

- Vi har endnu ikke nået vores mål for antallet af kvindelige medlemmer, men vi bevæger os fremad. De engagerer sig mere og mere, og det har vi brug for. Ikke blot som medlemmer, men også som aktivt deltagende, siger Loveless Gudo.

GAPWUZ har 26.000 medlemmer ud af landets 120.000 landarbejdere. Målet er at organisere 5.000 nye i år, og i juli var tallet nået op på 3.800.

Sammen med resten af fagbevægelsen og andre organisationer var GAPWUZ en del af protesterne mod regeringens nye love for særlige økonomiske zoner uden faglige rettigheder. Efter måneders pres og trepartsforhandlinger lykkedes det at få fjernet de værste elementer i loven. Zonerne er oprettet for at tiltrække hårdt tiltrængte udenlandske investeringer.

3F samarbejder med GAPWUZ og en række andre fagforbund i Zimbabwe gennem et Danida-støttet program.