Kort Nyt: Domstol annullerer EU-aftale

Marokkos besættelse af Vestsahara stikker en kæp i hjulet på handelsaftale. Bestseller sætter fokus på social dialog, og danske elværker importerer kul i stor stil fra Colombia.

Domstol: EU's handelsaftale med Marokko er ulovlig

Den Europæiske Domstol, ECJ, har besluttet at annullere handelsaftalen mellem Marokko og EU, fordi den ulovligt  inkluderer Vest-Sahara, der har været besat af Marokko siden 1975.

Vestsahara beboes af nomadefolket sahrawierne.

- Det er en god dag for sahrawierne. Forhåbentlig vil det blive det første skridt til at stoppe den omfattende handel hen over hovedet på befolkningen og EU's fiskeri inden for Vest-Saharas territorium, siger Christian Juhl, medlem af Folketinget for Enhedslisten,

- Det er vigtigt, at den danske stat styrker indsatsen for at sikre rettigheder til naturressourcerne i Vest-Sahara for sahrawierne. Derfor har jeg bedt udenrigsminister Kristian Jensen tage stilling til domstolens afgørelse, fortsætter Christian Juhl.

En række danske firmaer har de seneste år handlet med varer fra det besatte Vest-Sahara og opereret i området. Senest vandt Dansk-baserede Siemens Wind Power en milliardordre til at levere vindmøller i Marokko og det besatte Vest-Sahara, ifølge TV2.

Bestseller: Der er brug for fagforeninger og social dialog

Det er nødvendigt at styrke den social dialog mellem arbejdsmarkedets parter for at sikre bedre arbejdsforhold og information til de ansatte. Det fastslår tøj-koncernen Bestseller i sin årlige rapport om bæredygtighed. Bestseller peger blandt andet på forhandlinger med 3F og lokale fagforeninger og forbund i Bangladesh som eksempler på social dialog.

- Det vores indtryk, at samarbejdet mellem 3F og Bestseller i Bangladesh er blevet betydeligt bedre. For første gang ønsker selskabet nu at involvere lokale fagforeninger i at løse problemer på virksomhederne og beder leverandører om at sætte sig til forhandlingsbordet. Derfor er det i nogle tilfælde lykkedes at få parterne til at tale sammen om en række problemer, siger Jesper Nielsen, international rådgiver i 3F.

Kritik af DONG’s import af kul fra Colombia

Danske kulværker importerer store mængder kul fra Colombia på trods af en række problemer med miljø, menneskerettigheder og faglige rettigheder i forbindelser med de colombianske kuminer.

P1 Orientering kan afsløre, at DONG Energy og Vattenfall blandt andet importerer kul fra selskabet Prodeco Glencore, der beskyldes for overgreb på lokalbefolkningen, tidligere støtte til paramilitære grupper, der har myrdet lokale borgere, og manglende faglige rettigheder.

- Kullet er udvindet på en sådan måde, at det krænker menneskerettighederne, miljøet, lokalsamfundet og ikke anerkender faglig organisering, siger Wilma Manos Bolovar, leder af minearbejdernes fagforening.

Selskabet afviser anklagerne. DONG og Vattenfall ønsker ikke at bekræfte indkøb fra selskabet. Hør indslaget her.