To år efter Rana Plaza  Små skridt fremad

Der er sket fremskridt med sikkerheden på fabrikkerne i Bangladesh, men der er stadig langt igen, lød det på stor konference om forholdene i tøjindustrien.
Tøjindustrien i Bangladesh håber at skabe 10 millioner nye jobs inden for de kommende år. (Foto: Søren Zeuth)

Arbejdernes rettigheder er kommet på dagsordenen.

Det er en af konklusionerne efter høj-niveau-konferencen Framing the Future i Dhaka, hovedstaden i Bangladesh den 19. marts.

Her deltog blandt andre handels- og udviklingsminister Mogens Jensen, ministre fra Bangladesh, ILO og en lang række aktører fra tekstilindustrien i landet og fagbevægelsen.

Over 2000 tilsyn på fabrikker

Adskillige talere understregede det positive i, at omkring 2200 fabrikker nu er blevet inspiceret under de to internationale sikkerhedsaftaler, Accorden og Alliancen.  Katastrofen på Rana Plaza, der for to år siden kostede over 1100 arbejdere livet, blev kaldt et wake-up-call.

Samtidig blev en gryende social dialog fremhævet:

- Samarbejde har været vores lærestykke. Der blevet dannet 219 nye fagforeninger, og vores løn er nu sammenlignelig med andre lande. Problemet er, at tøjpriserne falder og vores udgifter stiger. Det er branchen nødt til at se på, opfordrede Reaz-Bin-Mahmoud fra fabriksejerens organisation, BGMEA.

H&M's regional direktør Robert Hubert kommenterede ikke på de lave priser, men han bakkede op om en styrket social dialog.

- Branchens mindset har ændret sig efter Rana Plaza. Konkurrenter arbejder nu sammen og kan blive rollemodeller for andre markeder. Det er nøglen til at være  konkurrencedygtig. Vi må komme ud over vores frygt for, at nogen blander sig i vores forretning, appellerede Robert Hubert.

Inspektør: Nu kommer den svære del

Brad Loewen, der er chefinspektør for, Accorden, en af de to internationale aftale om bygningssikkerhed i Bangladesh, glædede sig over at have stået for 1600 inspektioner.

- Der har været store udfordringer undervejs, men alt i alt har tilsynet været den lette del af arbejdet. Nu kommer den svære: En ligeværdig dialog med arbejderne, sagde Loewen.

Landets arbejdsmarkedslov fra 2013 er endnu ikke blevet udmøntet, og det betyder blandt andet at de planlagte sikkerhedsudvalg på fabrikkerne ikke er blevet dannet. Det blev på konferencen kritiseret af Hollands ambassadør, Gerben Sjoerd de Jong.

Frygt for at organisere sig

De fleste hæftede sig dog ved fremskridtene. Handelsminister Tofail Ahmed gik så langt som til at kalde arbejderne i Bangladesh for "lykkelige og tilfredse" med deres forhold. Men undertrykkelsen eksisterer stadig, understregede Roy Ramesh, generalsekretær for IndustriALL Bangladesg Council.

- Erhvervslivets attitude har ændrer sig hen mod det såkaldte CSR. Bangladesh bevæger sig i den rigtige retning. Men vi er nødt til at speede op og holde momentum. Man kan stadig ikke organisere sig uden st frygte repressalier, og mindstelønnen er stadig ikke høj nok til et værdigt liv, sagde Roy Ramesh.

Handels- og udviklingsminister Mogens Jensen opfordrede til at fortsætte de seneste års udvikling.

- Vi er kommet langt, men vi er ikke i mål. Der er stadig behov for social dialog, for hårdt arbejde og for vilje til at investere i mennesker og bæredygtighed, sagde Mogens Jensen.

På konferencen indgik Danmarks og Bangladesh' regering en tre-årig aftale om at styrke kontrol af arbejdsmiljø i Bangladesh.