Kort nyt: Store protester i Ecuador

Protestbevægelse mod latinamerikansk chok-kur. Mahmoud Hiyari fra Jordans fagbevægelse takker 3F for støtte.

Indfødte og arbejdere på gaden i protest mod nyliberale reformer i Ecuador

Ecuador: Folkelige protester mod reformer

Ecuadors præsident Lenin Moreno er blevet tvunget til at trække en spare-pakke tilbage efter voldsomme folkelige protester.

Oprindelige folks organisationer, bønder, fagforeninger og studenter protesterede i over en uge mod præsidentens dekret 883.

Pakken ville afskaffe reguleringen af brændstofpriserne, sænke offentligt ansattes løn, fratage dem en uges ferie og liberalisere arbejdsmarkedet ved at åbne for flere usikre ansættelser. Pakken sænkede også told på import af maskiner og teknologi.

Det var en del af en økonomisk krisepakke, som er aftalt med den Internationale Valutafond, IMF, for at frigøre internationale lån svarende til i alt 72 milliarder danske kroner.

Oprindelige folks organisation, CONAIE, har før væltet præsidenter i Ecuador. Foreningen omfatter mange etniske minoriteter. Når de mobiliserer og marcherer mod hovedstaden, ryster det systemet. Demonstrationer væltede præsident Abdalá Bucaram i 1997, Jamil Mahuad i 2000 og Lucio Gutiérrez i 2005.

Præsident Lenin Moreno besvarede først vejblokader og protestmarcher med undtagelsestilstand og udgangsforbud. Politiet slog hårdt ned på demonstranter, og det har kostet mindst fem menneskeliv, mens mere end 500 er såret og næsten tusind er tilbageholdt. Oppositionspolitikere er blevet fængslet under anklager for at ville destabilisere landet.

Den 14. oktober indgik præsidenten og CONAIE en aftale om, at dekretet indtil videre er trukket tilbage, og at bevægelsen får indflydelse på nedskæringerne.

3F støttede fagbevægelsen i Ecuador fra 2002 til 2009, hvor landet blev for velstillet til at modtage bistand efter de daværende regler om udviklingsbistand.

Jordansk fagforeningsleder: Tak til 3F

Tusind tak 3F.

Sådan lød det på gebrokkent dansk fra Mahmoud Hiyar, formand for General Association for Construction Workers of Jordan (GUCW), da han på 3F’s kongres tog ordet og takkede fagforbundet for støtten til fagbevægelsen i Jordan, Palæstina og hele den arabiske region.

Den jordanske fagforening arbejder for at opbygge en stærkere fagbevægelse for alle arbejdere i Jordan - uanset om de er syriske flygtninge, migrantarbejdere eller jordanere. Det arbejde støtter 3F op om.

- Støtten har vi kunnet bruge til at forbedre situationen for bygningsarbejderne. Både arbejdere og faglige repræsentanter har fået større viden og kapacitet, sagde Mahmoud Hiyar.

På kongressen afsluttede 3F en indsamling, der nåede op på 537.000 kroner, til indsatsen.