Kort nyt:   Arbejdere kræver grønne job

Fagforeninger i hele verden kæmper for grøn omstilling. Supermarkeder dropper Fyffes-meloner på grund af undertrykkelse.

50.000 på gaden i Berlin for en fair, grøn omstilling.

Fagforeninger kæmper i stigende grad for en grøn omstilling. 50.000 mennesker demonstrerede 29. juni i Tysklands hovedstad, Berlin, sammen med forbundet IG Metal for en fair omstilling til grøn, klimavenlig økonomi. Også i Bangladesh kræver fagbevægelsen fair omstilling og grønne job. I Guatemala lægger fagforeningen for Coca Cola-arbejdere i Zacapa hænder til for at genrejse den tropiske skov.

Supermarkeder dropper Fyffes

Verdens næststørste supermarkedskæde, Costco, har droppet deres melonkøb hos frugtgiganten Fyffes på grund af overgreb på de ansattes faglige rettigheder.

Det sker indtil firmaet sætter sig til forhandlingsbordet med branchefagforeningen for landarbejdere, STAS, i Honduras og genansætter fyrede fagforeningsfolk, oplyser Costco.

Den amerikanske organisation ILRF, som kæmper for arbejdstagerrettigheder, opfordrer andre supermarkedskæder til at følge eksemplet og droppe Fyffes.

Selskabet er tidligere blevet frataget deres fair trade-certificering af USA's fair trade-organisation og blevet smidt ud af det britiske etiske handelsinitiativ ETI.

Konflikten har været medvirkende til, at fagbevægelsen i Honduras har klaget over landets regering til FN-organisationen ILO. Den klager over korrupte myndigheders støtte til direktør-styrede gule fagforeninger og krænkelser af retten til faglig organisering og kollektiv forhandling.

Valg: Ingen tegn på forandring i Guatemala

Et af verdens mest ulige lande, Guatemala, gik til valgurnerne 16. juni for at vælge ny præsident.

Sandra Torres, fra partiet UNE, (med socialdemokratisk ideologi) fik 26 procent af stemmerne og går videre til anden runde, der finder sted 11. august. Hun kan blive Guatemalas første kvindelige præsident. Hun var tidligere gift med Álvaro Colom (præsident fra 2008 til 2012), der nu står anklaget for korruption. Alejandro Giammattei fra højrefløjspartiet Vamos, blev nummer to med 14 procent og går også videre. Begge kandidater regnes af mange som en del af den korrupte elite, som er blevet mødt med stor kritik de seneste år.

Tidligere statsanklager, Thelma Aldana, var også kandidat. Hun lå pænt i meningsmålingerne, men da hun har rejst sigtelser for korruption mod magtfulde folk, blev hun forhindret i at stille op.

Fagforeningerne i landet er ofre for mange års voldelig undertrykkelse. Mellem 2007 og 2018 blev 68 fagforeningsfolk myrdet.

Bangladesh: Fagforeninger bliver afvist

I Bangladesh afvises fagforeninger på stribe: Knap halvdelen af alle ansøgninger om godkendelse af nye fagforeninger bliver afvist af myndighederne. Det viser en ny undersøgelse lavet af USA-fagbevægelsens ulandsorganisation, Solidarity Center.

Det er blevet sværere at få registreret en fagforening efter 2015, oplyser Babul Akhter, formand for Beklædnings- og industriarbejdernes forbund (BGIWF). Nye regler øgede kravene til dokumenterede digitale personoplysninger om medlemmerne.

Babul Akther mener, at der bør sættes ind over for korruption i Arbejdsministeriet for at få flere fagforeninger.
Af de over 1.000 nye ansøgninger om registrering siden 2004 er 47 procent blevet afvist. 62 fagforeninger er ødelagt af arbejdsgiveren, 81 er forsvundet igen på grund af fabrikslukninger. Tilbage er 423 fagforeninger på fabriksplan.

Babul Akhter vurderer dog, at kun 30-35 har ret og kapacitet til at forhandle overenskomst. Mange fagforeninger oprettes og styres af arbejdsgiveren ifølge Solidarity Center.
97 procent af tøjindustriens fire millioner arbejdere i Bangladesh er derfor stadig uorganiserede.