Interview  Nye landvindinger i Zambia

Løsarbejdere og fagligt aktive bliver sikret bedre vilkår i Zambia gennem nye love. Det sker blandt andet efter dokumentation af landarbejdernes vilkår med støtte fra 3F.
Ved hjælp af fakta og politisk pres har landarbejdere i Zambia vundet sejre i landets parlament. (Foto: Søren Zeuth)

Zambias landarbejdere kæmper med underbetaling og manglende rettigheder. Halvdelen af dem er løsarbejdere, og det er den gruppe, der har det hårdest.

- Tidligere var alle permanent ansatte, men for at sætte omkostningerne ned, bliver et stigende antal i stedet hyret som løsarbejdere på korte kontrakter. De har ikke pension eller socialsikring og arbejder til en lavere løn, fortæller Risher Mudenda, fungerende leder i landarbejderforbundet NUPAAW.

Arbejderne lokkes med en bonus efter fuldendt kontrakt, forklarer han.

- Systemet søger i sidste ende også at stække fagforeningernes indflydelse. Og hvis ikke vi får fat blandt løsarbejderne, kan det ødelægge fagbevægelsen, vurderer Risher Mudenda.

Ny lov sikrer løsarbejdere bedre

Senest har løsarbejderne dog vundet en sejr i Parlamentet, der har vedtaget en ny lov, som sikrer løsarbejderne retten til at blive anerkendt som egentlig ansat – og til at få tilbudt en fast stilling efter en periode som midlertidigt ansat.

- Loven er et stort fremskridt. Den er vedtaget efter en rapport og en undersøgelse om løsarbejdernes vilkår, som 3F har hjulpet os med at lave. Undersøgelsen pegede også på den grove underbetaling, og medvirkede til, at den nationale mindsteløn blev hævet tidligere i år, fortæller Risher Mudenda.

En tredje ny lov, vedtaget i august i år, styrker beskyttelsen af fagligt aktive og tillidsfolk, der ellers ofte oplever at blive fyret.

- Det er en af de helt store landvindinger. Før i tiden blev jeg kimet ned af arbejdere, der var blevet fyret, fordi de var aktive i fagforeningerne. Det går langt bedre nu.

I de tilfælde, hvor der har været krænkelser, har vi vundet sagerne, forklarer Risher Mudenda.

Bruger meget tid i marken

Udfordringen er nu at få implementeret lovene over hele landet.

- Nogle arbejdsgivere nægter stadig at anerkende loven. Derfor bruger vi meget tid ude i markerne med at uddanne arbejderne i deres rettigheder, siger NUPAAW-lederen. Det opsøgende arbejde har en effekt, vurderer han.

- Organiseringsindsatsen på arbejdspladserne betyder, at arbejderne nu ved langt mere om deres rettigheder end tidligere - og om, hvad de skal gøre, når de bliver udsat for chikane. Især kvinderne er ikke længere så tilbageholdende, fortæller Risher Mudenda.

I løbet af de seneste år er landarbejderforbundet NUPAAW vokset fra 31.000 til 35.0000 medlemmer. Heraf er halvdelen løsarbejdere.