Kort nyt: Internationalt pres på Hviderusland

Nye protester mod undertrykkelse af fagforeninger i Hviderusland.
			Foto: IndustriALL	)
( Foto: IndustriALL )

Den globale fagbevægelse advarer Hviderusland

Den Internationale Faglige Sammenslutning, ITUC, og det globale fagforbund IndustriALL besøgte Hviderusland 18. april og mødte Arbejdsministeriet og Udenrigsministeriet.

De fandt ingen forbedringer i arbejdernes rettigheder i løbet af det seneste år og tilbød derfor at hjælpe med at forbedre rettigheds-situationen. Samtidig advarede ITUC og IndustriALL om konsekvenserne, hvis den nuværende undertrykkelse fortsætter. Blandt andet vil organisationerne rejse problemet på ILO's Internationale Arbejdskonference til juni.
I Schweiz, Belgien, Georgien, Ukraine og Kirgisistan var der fagforeningsprotester foran Hvideruslands ambassader.
Vicegeneralsekretær Kemal Özkan fra IndustriALL sagde til regeringsrepræsentanter, at det er en forudsætning for dialog, at man ikke behøver frygte retsforfølgelse for at lave fagforeningsarbejde.

550 medlemmer af det uafhængige fagforbund, REP, er blevet indkaldt af politiet til afhøring, og deres aktivister bliver systematisk udsat for kropsvisitering, når de vender hjem fra udlandet. REP's kasserer Igor Komlik blev løsladt 1. oktober efter tre måneders fængsling, og han står sammen med formanden Genaddy Fedynitch anklaget for skatteunddragelse på grund af international støtte til fagforeningen.

Nye medarbejdere i 3F International

I forbindelse med en større ændring af 3F's internationale udviklingssamarbejde er der blevet ansat nyt personale.
I det sydlige Afrika er Carsten Flint Hunneche ny programkoordinator. Han kommer fra et job i LO/FTF’s organisation Ulandssekretariatet og afløser Lea Bohr.

I Asien har Glen Keith Swanson afløst Sten Toft Petersen som programkoordinator. Glen har mange års erfaring med arbejde i en række asiatiske lande, blandt andet Myanmar, hvor 3F er ved at starte op.

På hovedkontoret har Birgitte Jensen afløst Peter Tandrup som økonomikoordinator. Birgitte vil fungere som konsulent for international afdeling på økonomidelen i en periode og sørge for overlevering til en ny fast økonomikoordinator, som bliver ansat i nærmeste fremtid.