Nepal:   Fagforbund hjælper ofre for oversvømmelser

Fattige arbejdere og udsatte grupper er hårdt ramt af regn og jordskred. Fagforeninger går forrest i at uddele nødhjælp og starte genopbygningen.

Massiv regn og oversvømmelser har kostet mindst 1200 mennesker livet i Nepal, Bangladesh og Indien. I Nepal er den faglige landsorganisation Gefont gået forrest i arbejdet med at støtte de nødlidte og få landet på fode igen.

Forbundet oprettede allerede efter jordskælvet i 2015 en katastrofe-komité, der kunne gå i aktion ved naturkatastrofer. Den har siden 14. august  i år organiseret medlemmer og sympatisører til at deltage i redningsaktioner og uddele madhjælp i de ramte områder. I den sydøstlige Provins 2 har Gefont uddelt tøj til 500 ofre og ris, linser, olie og medicin til over 300 familier.

Bruger lokale fagforeninger

Hjælpearbejdet foregår desuden gennem Gefonts 20 medlemsforbund, der i alt organiserer 400.000 arbejdere. Eksempelvis har Home Workers Union (HUN) uddelt tøj og mad til 53 medlemmers familier.

Gefont håber i de kommende måneder at kunne bruge sin omfattende lokale struktur til at afholde møder og organisere nødhjælp og genopbygning, blandt andet byggeri af shelters og genopbygning af sammenstyrtede broer.

Samtidig vil man gøre en indsats for at identificere ofre, tilbyde sundhedstjek og uddele medicin.

Regeringen har også sat gang i katastrofehjælp, men der er store huller i nødhjælpen, og ingen har endnu overblik over omfanget af katastrofen og hjælpearbejdet fra civilsamfundets side ifølge Gefont.

Oversvømmelser er den type naturkatastrofe, der koster flest menneskeliv i Nepal.

Fattige hårdest ramt

Det er landets fattigste og marginaliserede grupper - som de kasteløse dalitter - der bliver hårdest ramt af katastrofen. Udover at risikere at miste deres - ofte skrøbelige - boliger, mad og ejendele er arbejderne udsat for at miste arbejdspladser på grund af oversvømmelserne. De har ofte ikke adgang til hjælp fra regeringen og bor i områder, der i forvejen har dårlige veje. Fagforeninger under Gefont organiserer blandt andet arbejdere blandt Nepals kasteløse grupper.

Under jordskælvet i 2015 mobiliserede forbundet mere end 300 frivillige til at gøre rent og håndtere affald i lejre for jordskælvets ofre og organiserede sundhedslejre i de berørte områder. Forbundet delte mad ud til 10.000 familier og byggede 181 shelters og 9 skoler.

3F har i en årrække samarbejdet med Gefont og støttet opbygningen af fagforeninger i Nepal - i de senere år specielt inden for beklædnings- og tekstilindustrien.