Krig og korruption er i dag Ukraines største fjender

Ukraine er på alle fronter presset. Over en million mennesker er internt fordrevet, infrastrukturen i en del af landet ligger i ruiner, og arbejdsløsheden er stor. Formanden for det ukrainske bygningsarbejderforbund er i Danmark for at hente hjælp til fremtiden.
Vasyl Andreyev, formand for det ukrainske bygningsarbejderforbund, er i København for at hente økonomisk støtte til at styrke indsatsen for at organisere medlemmer i fagforeningen og dermed være en klar stemme i det civile samfund. (Søren Zeuth)

En dag vil krigen slutte. Om et år eller om 100 år. Der vil ligge en lysende fremtid. Det vurderer 34-årige Vasyl Andreyev, der er formand for det ukrainske bygningsarbejderforbund Profbud siden 2010.

Han er i disse dage i København for at tale med 3F og de øvrige forbund i BAT-kartellet om støtte til at udvikle fagforeningerne og organisere medlemmer.

Vurderingen kommer efter en lang oplistning af de mange udfordringer, Ukraine står over for.

Ordene bliver sagt med en lidt sagtmodig tone, for det kræver stor personlig styrke at kunne se det lyse i det mørke, landet befinder sig i.

Økonomisk kaos

På et og samme år er inflationen på 400 procent, bruttonationalproduktet reduceret med otte procent, indkomsterne er faldet med 25 procent, beskæftigelsen i byggeriet er faldet med 22 procent, og mere end en million mennesker er arbejdsløse. Det svarer til 11 procent. Seks millioner, eller mere end fjerdel af arbejdsstyrken, arbejder uden for landets grænser.

- De arbejder i Tjekkiet, Polen, Portugal, Italien eller hvor social dumping er betingelsen for at få et arbejde. Et medlem fortalte mig, at han på en industriarbejdsplads tjente 40 procent mindre end sine portugisiske kolleger, siger Vasyl Andreyev.

Han opregner, at en familie på fire mennesker skal have en indtægt på 150 euro om måneden for at kunne overleve. Mindstelønnen er reguleret gennem lovgivning og giver en månedlig indtægt på 30 euro eller 225 kroner.

- Hvis man forhøjer udgifterne til militæret, så skal pengene hentes et sted fra. Det rammer vores medlemmer og de svageste i det ukrainske samfund. Når vi kritiserer nedskæringerne for at være en alvorlig trussel mod sociale rettigheder og arbejdstagernes rettigheder, svarer regeringen igen med at kalde os ”putinister”, der går fjendens ærinde. Det er et skamfuldt postulat, forklarer Vasyl Andreyev.

Stor korruption

- Ukraine er et superkorrupt land. Netop korruptionen var en af de væsentlige grunde til revolutionen fra november 2013 til februar 2014. Der er planer om et antikorruptionsagentur, men vilkårene for agenturet ser ikke ud til at være optimale, siger Vasyl Andreyev.

Revolutionen udløste en russisk offensiv og annekteringen af Krim-halvøen og de blodige kampe i det østlige Ukraine.

Med kampene følger bitterheden og hadet mellem folkeslagene, der også er kommet tæt ind på Vasyl Andreyev:

- Det er skræmmende at se hadet vokse frem. Min svigerfar er af russisk oprindelse og fagforeningsmand som mig. Når vi diskuterer, siger han til mig, at jeg er fascist og nationalist, fordi det er russernes mening om ukrainere.

Når Vasyl Andreyev rejser fra Købehavn, vil han have en lovning på økonomisk støtte fra BAT-kartellet til en organiseringsindsats for at styrke fagforeningerne og give dem en stærkere stemme i civilsamfundet i Ukraine. Det forsikrer sekretariatschef Gunde Odgaard fra BAT-kartellet.