Kort Nyt: Triumf for udenlandske chauffører

Verden Rundt: Arbejdere i Georgien og udenlandske chauffører i Tyskland vinder konflikter. Samtidig afsløres overgreb bag te-produktion på trods af etisk mærkning.

Lastbilchauffører fra Uzbekistan og Georgien fejrer resultatet af historisk strejke.

Tyskland: Udenlandske chauffører vandt efter strejke

Det sker yderst sjældent at chauffører fra lande uden for EU strejker på de europæiske veje.

Og det er endnu mere sjældent, at de vinder.

Det skete alligevel for op mod 80 chauffører fra Georgien og Uzbekistan i denne uge. De gik i strejke i Gräfenhausen i Tyskland den 30. marts, fordi de manglede flere måneders løn fra de polske vognmandsfirmaer Agmaz, Lukmaz og Imperia. Nogle af chaufførerne arbejdede  som falske selvstændige, mens andre var på 0 timers-kontrakter. De kørte bl.a. for DHL og for kunder som IKEA og Volkswagen i lande i EU.

I begyndelsen af april blev de strejkende angrebet på en rasteplads i Gräfenhausen af et privat vagtfirma, Rutkowski Patrol, der - udrustet som en paramilitær enhed - ville smide chaufførerne ud og konfiskere bilerne på vegne af vognmændene. Tysk politi greb dog ind, før det kom så vidt.

Det betød samtidig, at sagen fik stor opmærksomhed. Fagforeninger og lokalbefolkning besøgte rastepladsen og støttede strejken, og politikere har krævet et opgør med løndumping på tyske motorveje. Den 26. april stod det klart, at chaufførerne får efterbetalt 2,2 millioner kroner i manglende løn.

Kenya: Overgreb på te-plantager

Et lille mærke på din supermarkedsvare er ikke altid nok. Det viste et dokumentarprogram på BBC den 20. februar i år om te-plantager i Kenya. Kvindelige arbejdere er gentagne gange blevet udsat for sexchikane og vold på trods af plantagens certificering i Rainforest Alliance, en organisation, der skulle sikre socialt virksomhedsansvar og værdige vilkår.

Rainforest Alliance svarede i en udtalelse, at organisationen er “dybt bekymret” og opfordrer til en særlig indsats for at komme seksuel chikane til livs i te-branchen.  Diskrimination, chikane og vold er ikke tilladt under Rainforest Alliances certificering af arbejdspladser.

Sagen har medført hård kritik fra det internationale landarbejderforbund, IUF:

- Rainforest Alliance er gode til at tjene penge. I 2021 var deres årlige omsætning på 39 millioner dollar, hvilket er pænt for at sætte deres logo på en række landbrugsprodukter, såsom te, og ikke gøre meget andet. Arbejderne mærker ikke nogen forbedringer. Erfaringen viser, at te-arbejdere i stedet kan forbedre deres liv og blive behandlet med respekt ved at danne uafhængige fagforeninger, der kollektivt kan kæmpe for bedre vilkår, inklusive nul-tolerance over for mobning og chikane, lyder meldingen fra IUF.

Siden afsløringerne i Kenya har plantagefirmaet afskediget cheferne og dannet en undersøgelsesgruppe, ligesom regeringen har iværksat en undersøgelse af vilkårene i hele branchen.

ILO har gjort arbejdsmiljø til en fundamental ret

Den 28. april er arbejdsmiljøets dag, og den bliver markeret over hele verden. I år kan man gøre det med den vished, at FN’s arbejdsmarkedsorganisation, ILO, har gjort retten til et sikkert og sundt arbejdsmiljø til en fundamental rettighed.

Det er nu en af ILO’s grundlæggende principper - sammen med

- retten til at organisere sig og forhandle kollektivt

- frihed fra tvungen arbejde

- frihed fra børnearbejde

- frihed fra diskrimination

Georgien: Overenskomst på mineralvandsfabrikken

36 dage strejkede de ansatte på mineralvands-fabrikken Sairme i Georgien. Det skaffede dem en overenskomst med 22,5 procents lønstigning og en inflationsregulering af lønnen.

Arbejderne opnåede desuden en kompensation for deres løntab under strejken, svarende til godt 2.100 kr. Overarbejdsbetaling og betaling på helligdage stiger med 25 procent.

Strejken handlede også om at forbedre arbejdsmiljøet, som i årevis er blevet forsømt. Arbejderne oplevede bl.a. elektriske stød og en elevator, der var faldet ned.

En faglig blokade ved fabrikken blev gentagne gange brudt af politiet under strejken. To af de strejkende blev anholdt undervejs. Fagforeningen er derfor glade for, at virksomheden nu har frafaldet alle beskyldninger om ulovligheder i forbindelse med strejken.

3F's interne organisation Solidaritet over Grænser har sendt støtte, for at de strejkende kunne få undervisning i konfliktløsning og samle erfaringerne op, når strejken var slut. Formanden for fagforeningen, Giorgi Diasamidze, kvitterede i en mail: "Jeres støtte er uvurderlig".