Unge for en solidarisk verden  Tag med 3F ud i verden

Hvis du er ung 3F'er og nysgerrig på globale arbejdsforhold og levevikår, kan du få chancen for at komme til Nepal eller Mellemamerika.

Unge, aktive 3F'ere får nu chancen for at opleve enten Nepal eller Mellemamerika

Er du ung 3F’er og har lyst til at komme helt tæt på arbejdsforholdene i en anden kultur? Vil du gerne være klogere på fagbevægelsen rundt omkring i verden? Så har du måske muligheden nu!

I januar og februar 2018 kan du ansøge om at tage med 3F  til Nepal eller til Nicaragua og Honduras gennem vores program Unge for en solidarisk verden. Her vil du sammen med andre unge 3F’ere kunne tilbringe to uger, hvor du vil lære lokale fagforeningsfolk og deres vilkår at kende, blive klogere på landets leve- og arbejdsforhold og få en oplevelse, du aldrig vil glemme!
Lær om 3F’s samarbejde

Repræsentanter fra 3F og lokale fagforeninger vil byde dig velkommen og følge dig på dit ophold. Du vil komme rundt og se lokale arbejdspladser inden for landbrug, industri, transport eller byggeri og høre om 3F’s samarbejde med fagforeningerne, opleve landets smukke natur og smage traditionel mad.

3F samarbejder med fagforeninger i Sydasien og Latinamerika, hvor vi støtter, rådgiver og deler erfaringer, så fagforeninger kan styrke arbejdernes rettigheder og sikre bedre løn- og arbejdsvilkår.

Det er vigtigt at være forberedt, når man rejser i et udviklingsland. Derfor skal du inden afrejse deltage i et todages forberedelses-kursus i 3F International, hvor du møder dine rejsekammerater og bliver klædt på til turen. En del af forberedelsen til turen finder desuden sted i din lokale 3F-afdeling. Når du kommer hjem skal du deltage i en hjemkomstsdag, hvor du sammen med dine rejsekammerater vil evaluere turen.

Det skal du:

Du skalselv betale for forplejning, mad og lommepenge under rejsen. Derudover vil der være et depositum på 2000 kroner. Du er ansvarlig for eventuelle vaccinationer inden afrejse. Konsulter evt. din læge. Hvis du tager medicin er du ansvarlig for at medbring dette og sørge for, at du opfylder reglerne for medbragt medicin.

Vi vil gerne oplyse om 3F`s solidaritetsarbejde, særligt blandt unge 3Fere. I forbindelse med din rejse får du derfor stillet en kommunikationsopgave, som du vil blive hjulpet med at løse. Det kan være, at du skal skrive en artikel, lade dig interviewe efter din hjemkomst, eller holde et oplæg, hvor du fortæller om fagbevægelsen og arbejdsforholdene i andre lande.

Hver gruppe skal desuden skrive en kort rapport, som skal indeholde lidt om det i har lært og det faglige udbytte under opholdet. Det vil du høre mere om på forberedelses-kurset. Du får tilbagebetalt dit depositum, når rapporten afleveres.

Tilmelding senest den 15. november

For at blive taget i betragtning til Unge for en solidarisk verden skal du udfylde ansøgningsskemaet. her. 3F udvælger 12 ansøgere, som vil få muligheden for at komme afsted. Ansøgningen skal være udfyldt senest d. 15. november 2017. Du vil få at vide, om du er blandt de heldige snarest derefter.

Hvis du har spørgsmål eller ønsker yderligere information, så kontakt venligst Christine Hansen på christine.ufsv@gmail.com eller 42166027 eller Dorte Jørgensen på dorte.jorgensen@3f.dk eller 60253448.

Du kan læse mere og ansøge her!