Fagforeninger støtter ofre for jordskælv i Tyrkiet

3F samler 1. maj ind til to tyrkiske fagforeninger, som hjælper nogle af de millioner af mennesker, der er ramt af jordskælvet i det sydlige Tyrkiet. Indsamlingen går også til at styrke organiseringen af de arbejdere, der genopbygger landet.

3F’eren Suleyman Onay fra Randers er en dem, der støtter op om indsamlingen 1. maj.

9.000 mennesker døde, og 1,5 million blev hjemløse. Det var bare nogle konsekvenserne af jordskælvene i Tyrkiet og Syrien i februar i år. Regionen, hvor jordskælvet fandt sted, har mange tøj- og tekstilfabrikker. Mange af dem kan ikke producere efter jordskælvet, og det har store konsekvenser for arbejderne.

Tyrkiske fagforeninger gør en indsats for at hjælpe deres medlemmer og andre ofre med at komme på fode igen.

Blandt dem er bygningsarbejdernes og tekstilarbejdernes fagforeninger, der arbejder for, at folk igen kan få tag over hovedet, genoptage deres arbejde og genskabe et familieliv.

Suleyman støtter op

En af dem, der vil være med til at samle ind, er 3F’eren Suleyman Onay fra Randers.

Han har allerede været i gang med at hjælpe jordskælvsofrene ad flere omgange.

- Jeg er glad for, at 3F samler ind, for der er brug for det. Da nyheden om jordskælvet kom, var vi forfærdede. Jeg har nogle venner og kammerater i regionen, og mange byer er totalt ødelagte. Vi har selv været i gang med at indsamle tøj, hygiejneartikler og andet, som er blevet sendt til Tyrkiet, siger Suleyman Onay.

- Mange af de ramte bor stadig i telte, og det kan blive op til 45 grader varmt om sommeren i området, hvor jordskælvet fandt sted. Det er hårdt, især for børnene og de gamle, siger 47-årige Suleyman Onay.

Han husker, hvordan han tog med bus til katastrofeområdet ved et stort jordskælv Izmit i det vestlige Tyrkiet i 1999 for at hjælpe. Dengang boede han i landet.

Mellem 2002 og 2020 arbejdede Suleyman Onay på virksomheden Hornbæk Plast Industri ved Randers, hvor han også var tillidsmand, indtil han blev ramt af en arbejdsskade.

Fagforbund er hårdt ramt

3F støtter med denne indsamling de to søsterorganisationer i at bidrage til social, økonomisk og fysisk genopbygning.

22 medlemmer af bygningsarbejdernes fagforbund blev dræbt ved jordskælvet, og over 5.000 medlemmer er enten kommet til skade, har mistet familiemedlemmer eller er blevet hjemløse.  Tekstilarbejderforbundet DISK Tekstil har fået ødelagt to af sine kontorer i området. I store dele af regionen er vand, el og renovation ødelagt.

De to forbund har bl.a. leveret telte, tæpper og madvarer til de mange tusinde ofre. Bygningsarbejderforbundet YOL-IS giver husly til i alt 178 jordskælvsramte familier – flere af dem er medlemmer af forbundet - i byerne Ankara og Mersin.

Tekstilarbejderforbundet DISK tekstil vil bl.a. genopbygge medlemmers huse og etablere et center med hjælp til psykiske traumer efter jordskælvet med støtte fra indsamlingen.

Har du spørgsmål om indsamlingen og 3Fs arbejde i Tyrkiet, så kontakt leder af 3F International, Jesper Nielsen på jesper.nielsen@3f.fk