Kampagne  Frugtgigant i etisk stormvejr

Fagforening er en menneskeret. 3F International sætter i de kommende måneder fokus på retten til en fagforening. Her kan du læse nyt om arbejderes kamp for deres rettigheder.
Landarbejdere i Honduras kæmper en hård kamp for basale rettigheder, blandt andet i de multinationale selskaber (Foto: Søren Zeuth)

Britisk forbund: Spark frugt-gigant ud af etisk klub

Det irske multinationale selskab Fyffes bør smides ud af det britiske initiativ for etisk handel, ETI.

Det mener fagforbundet GMB, efter at det er kommet frem, at 14 kvindelige arbejdere er blevet forgiftet af arbejdet med kemikalier uden beskyttelse på en melonplantage i Honduras. Plantagen er ejet af Fyffes gennem firmaet Suragroh.

- Fyffes er en rystende arbejdsgiver, der ikke bekymrer sig om de arbejdere, som knokler i den stegende hede for at producere den frugt, der giver selskabet profit. Firmaet har ingen respekt for nationale eller internationale love og regler om arbejdernes rettigheder, og det bør der reageres på, siger Bert Schouwenburg, international sekretær i GMB.

Han kritiserer, at Fyffes' datterselskab i Honduras, i januar i år tilbageholdt og truede fire ledende medlemmer af en nystartet fagforening. I Costa Rica beskyldes Fyffes for at have indledt en udrensning af fagligt aktive.

Initiativet for etisk handel i Storbritannien er et samarbejde mellem virksomheder, fagforeninger og ngo'er, støttet af landets regering. Medlemmer af ETI forventes at overholde internationale standarder for arbejdstagerrettigheder. Fyffes er et af ETI's stiftende medlemmer.

Guatemala: 19-årig fagligt aktiv myrdet

Den kun 19-årige bygningsarbejder Marlon Dagoberto Vásquez López blev i januar myrdet i Quetzaltenango i Guatemala.

Lopéz var fagligt aktiv i fagforbundet SINCSG og i det lokale faglige ungdomsnetværk.

Det globale faglige forbund ITUC fordømmer mordet og kræver, at landets regering omgående iværksætter en uafhængig undersøgelse af mordet. Flere end 60 fagligt aktive er blevet myrdet I Guatemala siden 2007.

Colombia: 18 fagforeningsfolk dræbt I 2015

Mindst 18 aktive medlemmer af fagforeninger blev myrdet i Colombia i 2015. Det konkluderer Amnesty International i en ny redegørelse.

Organisationen fastslår, at selv om fredsforhandlinger mellem landets regering og FARC har haft en positiv effekt, er paramilitære grupper, sikkerhedsstyrker og guerilla-grupper stadig ansvarlige for krænkelser af menneskerettighederne.

Tidligere ledere af efterretningstjenesten DAS er blevet idømt fængselsdomme for brud på menneskerettighederne, men hovedparten af overgreb på menneskerettigheder og drab på aktivister bliver stadig ikke straffet, oplyser Amnesty International.

En af grundene er, at militæret forbeholder sig ret til at efterforske og lukke sager om sikkerhedsstyrkers krænkelser og overgreb.

I alt blev 51 menneskeretsforkæmpere dræbt i Colombia i 2015.