3F’ere samlede ind til Guatemala på Folkemødet

Aktive fra 3F København benyttede Folkemødet på Bornholm til at samle ind til fagligt aktive i Mellemamerika.
Pernille Aalborg Parker (th.) og Trine Pedersen på indsamlingstogt på Folkemødet. Her er det EU-kommissær Margrethe Vestager, der giver en skærv.

- Det må vi gøre noget ved!

Det var reaktionen hos en gruppe aktive 3F'ere fra København, da de mødte fagforeningskvinden Selfa Sandoval fra Guatemala.

Hun fortalte, hvordan hendes fagforening af landarbejdere fra Sitrabi er blevet udsat for trusler, kidnapninger og mord – blot fordi de har organiseret sig.

- Selfas beretning gjorde et kæmpe indtryk på os. Vi tænkte, at vi simpelthen er nødt til at støtte om de mennesker, der kæmper for deres fagforening under så hårde vilkår, fortæller Pernille Aalborg Parker, der er tillidsrepræsentant for dyrepasserne på Københavns Universitet og medlem af det internationale udvalg i 3F København.

Sammen med kolleger og elever fra fagbevægelsens FIU-kurser besluttede hun sig for, at være aktiv i 3F¨s indsamling til landarbejdere og fødevare-arbejdere i Guatemala under Folkemødet på Bornholm.

Politikere støttede op

Aktiviteterne foregik i 3F's, FOA's og Pensams telt, ”Arbejdspladsen,” mens der blev delt hundredvis af foldere ud rundt om på Folkemødet.

- Vi fik mange positive tilbagemeldinger. Langt de fleste syntes, at det var et fantastisk projekt, som de gerne ville støtte. Herunder også en række politikere som Uffe Elbæk og Margrethe Vestager, siger Trine Pedersen, der også er dyrepasser.

- Hver gang, der var en ny paneldebat i teltet, spænede vi til højre og venstre for at samle ind, og det gav mange gode snakke og støttebeløb. Vi oplevede en enkelt, der spurgte, hvorfor fagbevægelsen ikke støtter herhjemme i stedet. Det gav anledning til en god diskussion om, hvordan international solidaritet også er en fordel for os i Danmark, fortæller Pernille Aalborg Parker.

Hun gik på talerstolen på Folkemødets Speakers Corner og fortalte om 3F's internationale solidaritetsarbejde.

De to dyrepassere blev desuden interviewet til Bornholms Tidende om deres indsats.

Støttebeløb fra 3F-afdelinger

- Det var en rigtig god oplevelse, så det er helt sikkert noget, vi vil gøre igen, fortæller Trine Pedersen.

Det blev i alt samlet 2.500 kr. ind i fire raslebøsser på Folkemødet udover beløb indsat via Swipp.

Indsamlingen er godt i gang mange steder i landet: Blandt andet har 3F Silkeborg doneret 10.000 kroner, 3F Industrigruppens landsmøde  har indsamlet 5.387 kr. Og doneret 10.000, og 3F Frederiksborg har sendt 5.000 kr.

I alt er der indsamlet 47.500 kr. Indsamlingen fortsætter de kommende måneder.