“Seminar: Bliv ved med at være fri for fagforeninger!”
“Træning i at undgå fagforeninger: 95% succesrate.”
“Sådan fastholder du en succesrig fagforeningsfri arbejdsplads!”
Det er blot nogle af de lokkende slogans, som multinationale konsulentfirmaer bruger til at sælge deres ydelser til private virksomheder.
Firmaer, der er specialiseret i at hindre faglig organisering, har eksisteret i USA i årtier. De seneste år er fænomenet vokset i Europa.
- Det er en multi millard-industri. I dollars. Branchen er præget af ekstrem hemmelighedskræmmeri, så det er svært at få adgang til detaljer. Men den er betydelig, og den er aktiv i Storbritannien, Irland og andre dele af Europa, hvor dens popularitet har været voksende, siger Tony Dundon, professor på Limerick Universitet i Irland.
Selskaber som Coca Cola, Hertz, Virgin Atlantic Airlines, Hilton og T-Mobile har benyttet sig af rådgivning i fagforeningsbekæmpelse i USA og Europa.
- Branchen er kendetegnet af konsulenter, der ofte bruger brutale metoder for at bekæmpe fagforeninger og hyres af virksomheder med meget store ressourcer, siger Tony Dundon.
Seminar: Forbliv fagforenings-fri
Det amerikanske advokatfirma Jackson Lewis har i flere årtier været et af de mest kendte anti-fagforeningsfirmaer. Firmaet har netop afholdt “kontra-organiserings-seminar” i Las Vegas 23. og 24. september.
Her kunne virksomhedsledere deltage i en simulator, der uddannede dem i at forblive “union free.” Hvis man ikke nåede seminaret i Las Vegas, er chancen der igen midt i oktober, hvor Jackson Lewis holder et lignende arrangement i Chicago. Firmaet står bag håndbogen “Avoiding Unionization” (undgå faglig organisering), der ikke sælges officielt, men blandt andet kan købes hos Amazon i sit fjerde oplag.
I 2011 blev Ikea mødt med kritik for at hyre netop Jackson Lewis til bistand i en strid med ansatte, der ville organisere sig på en fabrik i USA.
Amazon: Sådan opfanger du forsøg på organisering
Et andet førende konsulentfirma er The Bourke Group, der kalder sig selv “ledende i uddannelse i at undgå fagforeninger” og rådgiver blandt andet ketchupgiganten Heinz.
Firmaet har 1.400 kunder i 10 lande og har blandt andet kontorer i Tyskland, Belgien og Storbritannien. Selskabet reklamerer med at arbejdsgiverne har vundet 96 procent af de tilfælde, hvor ansatte har skulle stemme om at oprette en fagforening på arbejdspladsen - ofte i USA.
I Europa har Burke blandt andet rådgivet Amazon, hvis strategi over for faglig organisering blandt andet kan opleves i denne video.
Her fortæller koncernen, hvordan man kan lytte efter ord som “leveløn” og “tillidsrepræsentant” for at opfange forsøg på faglig organisering.
The Burke Group er ikke vendt tilbage på Fagbladet 3F’s spørgsmål om firmaets arbejde.
Tony Dundon forklarer, at selskaber som The Burke Group og Jackson Lewis aggressivt opsøger store firmaer gennem reklamer og seminarer.
- Ofte er det de enkelte chefer, der hyrer konsulenterne ind - ikke nødvendigvis hele bestyrelsen. Firmaerne kalder sig arbejdsmarkedskonsulenter og undervisere, men enhver, der bruger dem, ved, at det er kamp mod fagforeninger, der er deres speciale. Det er det, de slår sig op på, siger Tony Dundon.
Indsatsen varierer fra kampagner på 8-10 uger til en pris på titusindvis af dollars og til interventioner på flere år.
Senest har Google-leverandøren HCL i Pittsburgh hyret konsulentbistand fra advokatfirmaet Ogletree Deakins i en aktuel strid med fagforeningen United Steelworkers.
Flere bløde metoder
Hvor branchen tidligere blev mødt med sagsanlæg for at stå bag ulovlige fyringer og brud på arbejdsmarkedsloven, er metoderne ofte mere avancerede i dag:
- Særligt i Europa benytter man i stigende grad bløde og individuelle værdier til at påvirke de ansatte og svække fagforeningernes kollektive muligheder efter råd fra konsulenterne, siger Tony Dundon.
- Dér findes firmaer som Ryanair, der er ideologisk imod fagforeninger og bruger meget energi på at identificere faglig aktivitet. Men det er også firmaer, der ikke tidligere har gjort sig de overvejelser. Når de bliver mødt af krav fra ansatte og faglige organisationer, søger de hjælp til at undgå fagforeningernes indflydelse, lyder det fra den irske professor.
Der dukker dog hele tiden nye greb op i kampen mod fagforeninger. Et af de mere pudsige kommer fra flyselskabet Delta Airlines, der i årevis har været i strid med ansatte, som ønsker at være i fagforening.
- Tidligere ansatte har forklaret, at Delta Airlines årligt har brugt millioner af dollars på fagforeningsfjendske konsulentfirmaer, fortæller Tony Dundon.
I foråret satte Delta Airlines plakater op med teksten “Et fagligt kontingent koster omkring 700 dollars om året.” I stedet foreslår flyselskabet, at de ansatte bruger pengene på computerspil og fodboldbilletter.