OBS: Du er nu offline

PostNord bruger billige østchauffører

Loven giver frit spil:: Regler for cabotagekørsel gør det muligt at hyre chauffører fra Østeuropa, som ikke får dansk løn. Det benytter PostNord sig af via en række leverandører.

En østeuropæisk bil ved PostNords pakkecenter i Brøndby. Loven giver mulighed for at bruge billige østeuropæiske chauffører til kørsel internt i Danmark.
En østeuropæisk bil ved PostNords pakkecenter i Brøndby. Loven giver mulighed for at bruge billige østeuropæiske chauffører til kørsel internt i Danmark.
Af 
 

Når en pakke skal bringes fra A til B i Danmark, er der risiko for, at den bliver transporteret af chauffører fra Polen, Bulgarien eller Litauen, som bliver underbetalt i forhold til dansk overenskomst.

PostNord har hyret eksterne vognmænd, der har ansat en række østeuropæiske chauffører til at køre containere med pakker fra det store distributionscenter i Brøndby.

Det møder kritik fra 3F.

- PostNord er en offentligt ejet virksomhed. Så må man også kunne kræve, at de benytter sig af overenskomstdækkede underleverandører, som lever op til det arbejdsmiljø, man kan forvente på det danske arbejdsmarked, siger Flemming Overgaard, forhandlingssekretær i 3F Transport.

Regler skal overholdes

Hans Erik Lindkvist, HR-chef for PostNord Danmark, medgiver, at chaufførerne ikke får løn i forhold til overenskomsten:

- Jeg ved ikke præcist, hvad de får i løn, siger Hans Erik Lindkvist. Han garanterer dog, at “det er et klart aftalekrav fra vores side, at reglerne på området skal overholdes”.

Når en udenlandsk lastbil transporterer varer fra for eksempel Bulgarien til Sverige, må den gerne køre gennem Danmark, hvor chaufføren får bulgarske lønninger. For at lastbiler ikke skal køre tomme rundt og brænde diesel af til gråspurvene, må den ifølge EU-lovgivningen køre op til tre ture om ugen i Danmark, hvor chaufføren får løn i forhold til det land, som han kommer fra, for eksempel Bulgarien. Denne transport kaldes “cabotagekørsel”.

Skrappe krav

Det er altså et stykke hen af vejen lovligt at køre internt her i landet til østeuropæiske lønninger. Og det benytter PostNord sig gerne af.

PostNord mener, at virksomheden gør sig umage med at sikre sig mod ulovligheder blandt underleverandørerne:

- Jeg kan ikke give en 100 procent garanti for, at der ikke er brodne kar. Men vi gør alt, hvad vi kan, for undgå det. Vi har meget skrappe krav til vores leverandører, siger Hans Erik Lindkvist. Han kender til ét tilfælde, hvor en underleverandør er blevet fyret, fordi loven ikke blev overholdt.

Hans Erik Lindkvist kan ikke svare på, hvor omfattende brugen af billig østeuropæisk arbejdskraft er hos PostNords leverandører. Men oplyser, at “op mod 20 procent” af det totale antal transporter bliver udført af eksterne leverandører, de fleste danske.

Unfair konkurrence

Hans Erik Lindkvist har “ingen holdning” til, om loven skal laves om:

- Men hvis vi kører efter andre regler end resten af branchen, så vil andre overenskomstdækkede arbejdspladser forsvinde.

Med andre ord er ræsonnementet: Hvis Posten skal sikre løn efter overenskomst til samtlige ansatte, som kører for en underleverandør, vil firmaer som DHL, GLS, UPS og andre konkurrenter overtage en større del af pakkeposten. Det vil føre til endnu flere fyringer af postbude og ansatte i pakkecentrene i Brøndby og Fredericia.

Manglende håndhævning

Flemming Overgaard fra 3F Transport synes, at loven er alt for vidtgående:

- Reglerne om cabotagekørsel er lavet af hensyn til miljøet, så lastbilerne ikke skal køre med tom last. Men vi ser desværre ofte eksempler på, at lastbilerne pisker over grænsen og tilbage igen for at tage mange ture i Danmark. Det er brud på cabotagereglerne, da det aldrig har været meningen, at cabotagekørsel kan foregå systematisk, siger han.

For Flemming Overgaard er problemet i høj grad manglende kontrol med, om loven bliver overholdt:

- Det store problem er, at loven om cabotagekørsel ikke bliver håndhævet godt nok. Det kræver meget efterforskning at undersøge, om reglerne bliver brudt. Og det bliver nedprioriteret af myndighederne, siger Flemming Overgaard. Han kritiserer også regeringens forslag til finanslov for 2018, hvor der ikke afsat nye, øremærkede midler til myndighedsindsatsen mod social dumping.

 

Artiklen er opdateret 6. sep. kl. 16.15 med følgende ændring i citat fra Flemming Overgaard:

PostNord får offentlige penge for at leve op til leveringspligten i Postloven” er erstattet med: “PostNord er en offentligt ejet virksomhed”