Ulykkerne stiger igen - symbolsikkerhed dur ikke

Tallene viser en stigning på cirka 15%, når corona-anmeldelser er trukket fra. Det skal der gøres noget ved.
NHN

Af Flemming Hansen, Arbejdsmiljøkonsulent, 3F Byggegruppen

Arbejdstilsynets nye statistik for anmeldte arbejdsulykker i 2021 er trist læsning. Indenfor bygge-anlæg er antallet af ulykker steget med ca.15%, og det er efter, at covid-anmeldelser er trukket fra. I virkelige tal er 6.628 mennesker kommet til skade mod 5.648 året før. Det er simpelthen for dårligt, og vi må snart til at indse, at det vi gør i branchen, ikke er godt nok.

For meget symbolsikkerhed

Mange store entreprenører og bygherrer gør meget ud af at forlange de ansatte iklædt en masse værneudstyr. Uanset om der er fare eller ej, så skal man gå med hjelm, briller, handsker, synlighedsvest med mere. På den måde signalerer man, at her tager vi arbejdsmiljøet alvorligt. Desværre kan man på de selvsamme byggepladser se alvorlige brud på helt elementære sikkerhedsregler. Der kan være nedstyrtningsfare, dårlige adgangsveje, rod, elendig planlægning, som fører til alt for mange folk på alt for lidt plads, ekstremt pressede tidsplaner og meget andet.

Den omvendte pyramide

Alle med kendskab til arbejdsmiljøområdet kender forebyggelsespyramiden, som helt øverst starter med fjern problemet og som den syvende og sidste siger personlige værnemidler. Men mange, endda toneangivende aktører i branchen, vender pyramiden på hovedet. Man starter med de personlige værnemidler og tænker tilsyneladende, at når de ansatte så er beskyttet, så behøver man ikke gå så højt op i de forebyggende tiltag. Udadtil prøver man at fremstå som seriøse i håndteringen af arbejdsmiljøet og ansvaret for egne byggepladser og ansatte, men virkeligheden er mange steder en anden.

Mangler vi arbejdskraft

Det er besynderligt i en tid, hvor der klages over mangel på arbejdskraft, at man gør så lidt ud af at passe så sine ansatte. Alle disse arbejdsulykker fører til sygefravær, nogle til invaliditet og det, der er værre. Der er fart på derude, der er hård konkurrence, men der skal aldrig være mere travlt end at man kan passe på sine ansatte. Uden ansatte ingen produktion. Det er den materielle del af det. Noget andet er den menneskelige del. Hvordan kan vi endnu engang tillade de lidelser, som man udsætter de ansatte i branchen for? Hvis branchen ikke selv kan få disse tal bragt ned, ser vi ingen anden udvej end at bede om mere og stærkere Arbejdstilsyn. Lad os få strammet op.