Efter 16 dages strejke i A.P. Møller-Mærsks havneterminal i Buenaventura i Colombia indgik parterne en ny overenskomst 21. september.
Konflikten havde påkaldt sig stor opmærksomhed, idet havnen står for ikke mindre end 60 procent af landets containerhandel, og strejken derfor kostede både Colombia og Mærsk-selskabet TCBuen store summer.
Men det var ikke det eneste, der blev lagt mærke til. Fagforeningen SNTT så det som en stor sejr at få vedtaget strejken ved en afstemning - da flertallet af havnearbejderne ikke er organiseret - og dernæst lande aftale. Det førte til, at mange meldte sig ind i fagforeningen efter konflikten, oplyser forbundet.
Umulig uden international solidaritet
Strejken fik stor opbakning fra havnearbejdere nationalt som internationalt. Blandt andet støttede kolleger fra Panama, Argentina og Danmark SNTT, ligesom det internatonale transportarbejderforbund, ITF, var aktivt. “En kamp for alle, ikke for én,” lød parolen i Buenaventura.
- Uden denne hjælp og solidaritet ville vores triumf ikke have været muligt. Især vil vi gerne sende en tak til 3F, ITF og havnearbejderne i Danmark, der var i dialog med den globale ledelse af APM Terminals under konflikten, siger Esteban Barboza Palencia, formand for SNTT.
Samlede støtte fra lokalsamfundet
I sommeren 2017 var store dele af befolkningen i området involveret i en folkestrejke med krav om mindre ulighed, bedre vandforsyning og flere boliger. Trods den omfattende containerhandel er området nemlig præget af dyb fattigdom. 252 organisationer, der var en del af denne kamp, valgte også at bakke op om havnearbejderne under strejken i år.
- I en ganske kompleks situation lykkedes det SNTT at få alle disse aktører til at bakke op om sagen, og det var stærkt medvirkende til, at TCBuen fandt det klogest at vende tilbage til forhandlingsbordet. Samtidig havde man en god dialog med myndighederne - for eksempel fra Transport- og Arbejdsministeriet, siger Jørgen Hovgård, koordinator af 3F’s arbejde i Latinamerika.
Unge arbejdere sad med ved bordet
Med overenskomsten opnåede fagforeningen blandt andet en aftale om 25 procent overarbejdsbetaling efter otte timers arbejde og en videre forhandling om muligheden for at fastansætte flere løsarbejdere på havnen.
Mange af SNTT’s forhandlere var unge arbejdere, der havde modtaget undervisning i social dialog og kollektive forhandlinger med støtte fra udenlandske fagforeninger.
- Internt har fagforeningen arbejdet ihærdigt med faglig uddannelse, og det gav bonus, da de unge ledere, i selskab med mere erfarne, tog ansvar i forhandlingerne, siger Jørgen Hovgård.
SNTT gik meget målrettet efter konkrete forbedringer, blandt andet betaling for overarbejde og havde forberedt sig godt. Jørgen Hovgård hæfter sig ved, at SNTT’s kamp har været ført inden for lovens rammer, og at myndighederne og virksomheden derfor har haft svært ved at afvise fagforbundet.
Mærsk forsøgte at få strejken kendt ulovlig
Fra Mærsk-terminalens side lyder der også tilfredshed med resultatet:
- Vi er glade for at have nået en aftale med medlemmerne af fagforeningen og for, at den strejke, der ramte vores terminal i Colombia i mere end to uger, er slut. Vi vil nu fokusere vores energi på at genetablere operationerne og opfylde vores forpligtelser over for kunder, arbejdere og colombiansk handel, lød det i en udtalelse TCBuens ledelse, da overenskomsten blev underskrevet.
Efter strejken anmodede selskabet myndighederne om, at strejken blev kendt ulovlig, fordi havnearbejde er offentlig service, og fordi den ikke var vedtaget på en generalforsamling. Retten i Buga erklærede dog strejken som lovlig.
3F støtter havnearbejderne i SNTT med undervisning og rådgivning i samarbejde med Danida.